Noul cod rutier intra in vigoare la 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial

Adoptate de cele doua camere ale Parlamentului si promulgate de Presedintie, modificarile aduse la Codul Rutier vor intra in vigoare in toamna acestui an, la sase luni dupa publicarea in Monitorul Oficial. Unul dintre cele mai importante amendamente e cel potrivit caruia pietonul accidentat din vina lui trebuie sa suporte consecintele legii, acesta riscind sa plateasca cheltuielile de spitalizare. Inainte, chiar daca accidentul avea loc numai din vina pietonului, soferul ajungea sa fie cercetat pentru vatamare corporala din culpa.

Nici soferii nu au scapat de noi obligatii. In primul rind, acestia vor trebui sa ruleze pe drumurile nationale, europene, autostrazi sau drumurile expres cu luminile aprinse. Asta pentru ca cei aflati in trafic sa poata observa mai usor masinile in miscare. Tot din toamna, soferii vor fi obligati sa utilizeze benzile cele mai apropiate de bordura (n.r. – acolo unde drumurile au mai multe benzi), banda de linga linia de demarcatie dintre sensuri fiind considerata banda de urgenta.

Amenzi calculate in functie de salariul minim

Noile reglementari aduc si un nou sistem de calcul al amenzilor, imprumutat din Occident. Fiecare abatere a primit un “punctaj ” care va fi inmultit cu un indice de 10% din salariul minim brut pe economie. Abaterile minore au fost cotate cu doua puncte, in timp ce pentru incalcarile grave amenda poate fi de 20 de puncte. In prezent, cum salariul minim brut pe economie e de 350 de lei noi, amenzile ar oscila intre 70 si 700 de lei. Prin noul sistem, cuantumul amenzilor nu va mai fi “indexat ” prin decizii ale Executivului, ci se se va modifica odata cu salariul minim.

Soferi trimisi dupa gratii

Pentru a-i determina si pe soferi sa fie mai atenti, noul Cod Rutier va cuprinde sanctiuni mai aspre. Astfel, soferii implicati in evenimente grave vor risca inchisoare cu executare. Cel mai bun exemplu e conducerea fara permis. Daca o persoana care nu detine permis urca acum la volan, ea risca inchisoare de la sase luni la trei ani sau amenda. Potrivit noilor prevederi pedeapsa va creste pina la cinci ani de inchisoare.

De asemenea, pentru parasirea locului accidentului in urma caruia o persoana a decedat sau a fost ranita, soferul va risca inchisoare de la doi la sapte ani, in loc de o pedeapsa de la sase luni la cinci ani inchisoare, in prezent. Desi opinia generala e ca aceste reglementari vor aduce modificari semnificative in trafic, agentii rutieri botosaneni sint rezervati in declaratii. “Noile prevederi vor intra in vigoare numai dupa adoptarea regulamentului de aplicare a legii “, a precizat subcomisarul Laurentiu Popescu, ofiter in cadrul Serviciului Politiei Rutiere Botosani.

Liber la detectoartele de radar

Principalele modificari ale actului normativ, care asteapta lumina tiparului, se refera la retinerea permiselor de conducere, legalizarea detectoarelor de radar, traversarea neregulamentara a pietonilor. Soferii prinsi in trafic fara a avea incheiata asigurarea de raspundere civila auto (RCA) vor ramine fara talon si placutele de inmatriculare. Daca nu fac dovada politei in 30 de zile, masina va fi radiata. Daca unui sofer ii este retinut permisul pentru 30 pina la 90 de zile, persoana respectiva va trebui sa urmeze cursuri autorizate de legislatie rutiera, daca doreste sa mai conduca vreodata. De asemenea, potrivit modificarilor operate in Codul Rutier, soferii vor avea voie sa foloseasca echipamente de detectare a radarelor.

Sursa: Monitorul de Botosani

Autor: Sebastian GHEORGHIU





Certificat Web ziare ziare Stiri Revista Presei