Tuesday, April 16, 2024

Viitorul presei va fi on-line

Must Read

Numarul cititorilor de presa on-line a crescut de circa patru ori in ultimii ani. Informatia actualizata la minut si posibilitatile multimedia sunt avantaje clare fata de un ziar tiparit. Sunt cotidiene care au mai multi cititori on-line decat ziare vandute. Publicitatea pentru internet este apreciata pentru anul acesta la circa 3,5 milioane de euro.

Viitorul presei va fi pe internet. Aceasta este concluzia la care au ajuns invitatii emisiunii “Profit and loss” de la postul The Money Channel.

Realizatorii emisiunii “Profit and loss” de la postul The Money Channel, Ioana Speteanu si Alin Iacob, au abordat teme sensibile cum ar fi viitorul presei, relatia dintre intentia de a face presa si dorinta de profit.

Invitati au fost Bianca Vlaston, director de marketing la EurActiv.ro si Victor Roncea, sef la sectia de externe a ziarului “Ziua”. Prin telefon a intervenit Ioan Margarit, editor coordonator al publicatiei electronice HotNews.ro.

- Advertisement -

Avantajele presei on-line

Cand a fost lansat primul ziar exclusiv on-line in 2000, www.revistapresei.ro (actualmente HotNews.ro) domeniul Internet era considerat neatragator de marile cotidiane din Romania. Intre timp, situatia s-a schimbat radical din cauza mai multor factori.

Internetul a cunoscut in ultimii ani o dezvoltare spectaculoasa, iar numarul utilizatorilor e tot mai mare. Shoppingul pe Internet sau alte servicii sunt acum o realitate. In aceste conditii, publicitatea pe Internet a inceput sa creasca tot mai mult.

Cititorul este tot mai mult atras de ziarele on-line datorita posibilitatilor multiple ale acestora fata de presa scrisa: continut original, fotografii, arhive, posibilitati de participare a utilizatorilor, stratificarea continutului, navigare facila, forum, convergenta mediilor, posibilitati de customizare. Si inca un amanunt, deloc de neglijat: gratuitatea informatiei.

Publicitarii se orienteaza spre internet

Presa scrisa pierde in fata presei on-line tot mai multa publicitate. Publicitatea pentru presa electronica este estimata anul acesta la 3, 5 milioane de euro si urmeaza un trend ascendent.

Firmele care ofera publicitate presei sunt interesate de doua lucruri majore: mesajul lor sa ajunga la cati mai multi oameni sau la un public tinta, iar costurile sa fie cat mai reduse. Studii recente arata ca cetateanul percepe la fel reclama, indiferent de suportul prin care este transmisa.

Astfel, este evident ca internetul este o solutie mult mai atractiva pentru publicitari decat presa scrisa, televiziune sau radio. Costurile pe internet sunt mult reduse, iar numarul de cititori este in continua crestere.

Presa scrisa se adapteaza rigorilor internetului

Numarul tot mai mare de utilzatori de internet si publicitatea in crestere din acest spatiu au determinat ziarele scrise sa acorde tot mai multa atentie domeniului on-line. S-au investit sume importante in site-uri si continutul a fost adaptat pentru formatul electronic.

Astfel, Evenimentul Zilei, Cotidianul, Adevarul, Jurnalul National si-au relansat site-urile in ultimul an si si-au constituit redactii on-line. Incet, incet acest redactii vor deveni independente fata de redactia ziarului tiparit. Sunt ziare care au deja (ex. Gazeta Sporturilor) mai multi cititori in format electronic decat pentru ziarul tiparit.

Cum va evolua presa electronica

Toate statisticile internationale arata ca in prezent ziarele sunt citite de persoane care au depasit 20-21 de ani. Din urma vin insa generatii care isi iau informatiile aproape exclusiv de pe internet. Drept urmare numarul cititorilor de presa on-line va cunoaste cresteri semnificative in urmatoarea perioada.

Cine va scrie presa electronica

Presa va continua sa fie realizata de specialisti. Scrisul se va conforma in continuare canoanelor obisnuite. Insa, un rol tot mai mare in redarea informatiei va reveni si cetatenilor care nu sunt jurnalisti de profesie.

Tehnica moderna, telefoanele mobile, camerele digitale foto si video etc. vor face ca multe dintre evenimentele fierbinti sa fie surprinse de persoane aflate la fata locului. Fiecare cetatean “inarmat” cu astfel de mijloace va putea surprinde si reda foarte repede informatii de interes general sau local.

Aceste lucruri se manifesta inca de acum. Tot mai multe ziare au sectiuni de blog-uri, sau cetatenii isi pot exprima nemultumirea fata de autoritati prin intermediul site-urilor specializate de genul www.domnuleprimar.ro.

Vor disparea ziarele tiparite?

Cu siguranta nu. Asa cum bibliotecile virtuale nu au dus la eliminarea cartii tiparite, tot asa nici presa electronica nu va fi groparul celei tiparite. Placerea de a tine un ziar in mana ii va face pe oameni sa ceara in continuare acest gen de presa. Dar cu siguranta ca importanta presei electronice fata de cea scrisa va creste considerabil.

Marile nume de pe piata nu vor avea de pierdut de pe urma migratiei cititorilor pe internet. Un brand renumit va ramane acelasi, chiar daca-si transfera informatia si pe alte suporturi. Provocarea viitorului va fi insa o combinare a presei scrise cu presa video si cea electronica.

HotNews.ro, Ionut Baias, 03 mai 2006

- Advertisement -


- Advertisement -
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -
Latest News

TOKERO a închis runda de finanțare Private Sale de 1.4 milioane dolari pentru tokenul utilitar LevelUP

TOKERO, un exchange de criptomonede, a anunțat închiderea cu succes a primei runde de finanțare în regim privat, în...
- Advertisement -

More Articles Like This

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x