In cele 18 luni de cand si-a listat actiunile la bursa, Google a fost transformat dintr-o companie care se mandrea cu faptul ca este simpla si eficienta intr-o bestie high tech cu multe capete, care pare ca vrea sa se implice in orice. Dupa cum a declarat pentru BBC Marissa Mayer, vicepresedintele diviziei de cercetare a companiei, Google agreaza o politica de lansare a noilor produse “devreme si des”. Iar asta inseamna, admite ea, ca noua din zece idei nu vor avea succes. “Vrem sa incercam lucruri noi, multe lucruri noi. Scopul nostru este sa ne dam seama repede ce vor consumatorii, chiar daca asta inseamna esecul unui produs.”
De ceva vreme, motorul de cautare Google este completat de Google Maps, convorbiri telefonice online, email, stocare de fotografii, o imagine interactiva din satelit a globului, si (iata un produs care s-ar putea sa nu aiba succes) Google Ride Finder, un serviciu cu ajutorul caruia poti cauta taxiuri sau limuzine in 15 orase americane, prin introducerea unui cod postal, numele orasului si chiar si o adresa exacta. Serviciul iti furnizeaza o harta cu companiile inregistrate si unde sunt localizate vehiculele lor. Comentariile postate online legate de acest serviciu sunt variate, marea majoritate a parerilor gasindu-l interesant, insa amuzandu-se la ideea ca companiile de taxiuri ar putea sabota Google declarand ca au masini acolo unde de fapt nu au.
Cand Google s-a lansat la sfarsitul anilor 90, cu o concurenta puternica ca portalele Yahoo sau Lycos, succesul sau se baza pe ideea de a face un singur lucru, dar de a-l face bine, “ca un creion”, cum au declarat cei de la Google intotdeauna. “Daca faci o lista cu toate serviciile oferite de catre un portal, azi Google le are pe toate”, declara observatorul Google John Battelle tot pentru BBC. “Dar daca le spui celor de la Google ca sunt un portal, vei avea parte de reactii foarte vehemente, pentru ca intreaga companie a fost construita pe ideea de anti-portal.” Google justifica noua varietate de servicii prin faptul ca acestea inca servesc ideea originara si anume “organizarea informatiei din intreaga lume”. Asta, bineinteles, daca prin informatie se intelege ultimul e-mail scris sau ultima conversatie avuta cu un prieten…Din acest punct de vedere, orice ai trimite pe Internet este informatie.
O strategie periculoasa…
Chiar daca Google este in pericolul de a-si prea diversifica serviciile, sursa de venit ramane in mare parte una singura si drept urmare potential vulnerabila. Google castiga bani din advertising. O cautare pe Google va afisa o lista cu Linkuri sponsorizate – adica reclame – in dreapta rezultatelor cautarii. Aceste linkuri apartin miilor de companii care au ales o lista de cuvinte cheie ca descriere, sperand ca daca, spre exemplu, cauti dupa “vacante Franta”, vei fi atras de pachetul lor de excursii in Franta, ce apare afisat la Sponsored Links. Compania care isi face astfel reclama trebuie sa plateasca doar daca accesezi linkul respectiv, astfel platind doar pentru clientii care chiar le acceseaza site-ul. Acest sistem pay-per-click este atat de bine pus la punct incat Google a ajuns sa sugereze feluri in care un cuvant ar putea aparea scris gresit, spre a fi inclus in lista de cuvinte cheie.
De exemplu, in Anglia una dintre sintagmele cel mai des scrise gresit este “Britney Spears” – de asemenea, si una dintre cele mai populare cautari. Drept urmare, acum Google ofera o lista cuprinzatoare de peste 1000 de feluri in care numele starului poate fi scris gresit: brittany spears, brittney spears, britany spears, brinthey spears, brirrany spears, buttney spears, grittney spears, prietny spears (toate aceste variante au fost folosite de mai mult de o persoana in ultimele 3 luni). Riscuri potentiale Sistemul acesta de reclame a adus Google 1.5 miliarde de dolari in perioada iulie-septembrie 2005, aproape dublu fata de anul anterior (rezultatele finale pe 2005 vor fi anuntate pe 31 ianuarie). Aceste venituri au asigurat resursele pentru produse de genul Google Earth sau Google Desktop, care, pana in acest punct, nu par sa aiba o sursa de venit. Si tot aceste venituri stau in spatele puterii actiunilor Google, a caror crestere aproape de neoprit face scepticismul initial al comunitatii financiare sa para umilitor de deplasat. La ultima evaluare, Google valora peste 140 de miliarde de dolari, mai mult decat Coca Cola sau Time Warner. Energia dovedita si viteza rapida de schimbare arata cat de hotarati sunt cei de la Google sa nu se culce pe lauri. Totusi, conducerea Google stie foarte bine ca industria IT a vazut mute companii high tech, ca Netscape sau Pets.com, care la vremea lor au parut invincibile, dar acum sunt apoape uitate.
BizWords.ro