Am putea spune ca nu mai exista masini proaste in ziua de azi. Globalizarea, informatizarea si mai ales inlocuirea fortei de munca umane cu roboti “destepti” ar trebui sa nu produca decat minuni ale tehnicii. Gresit! Se pare ca apelativul de “masina proasta” nu a intrat inca in istorie.
Dar ce intelegem printr-o masina proasta? Analistii de la Forbes au intocmit un top al celor mai proaste masini din 2005, dar nu se refera in niciun caz la IQ-ul acestor masini sau la capacitatile lor “intelectuale”.
Masina proasta este aleasa dupa trei criterii: fie este cea mai nesigura (ca stele obtinute la crash-test), fie are cea mai slaba calitate previzionata (raportata la utilizarea in timp) sau cea mai slaba cotatie la revanzare (adica nu prea mai iei nimic pe ea cand vrei sa o vinzi).
Din fericire nu exista inca o masina “campioana” la toate cele trei categorii, insa avem premiante multe…
Forbes s-a asigurat ca nu comite nici o indiscretie, motiv pentru care sursele celor trei criterii sunt cat se poate de serioase: National Highway Traffic Safety Administration (o divizie a Ministerului Transporturilor din SUA) pentru criteriul sigurantei, Consumer Reports pentru fiabilitate si Kelley Blue Book Residual Value Guide, un fel de Biblie dupa care se stabilesc cotatiile masinilor la mana a doua.
Mai mult, Forbes sustine ca a cerut o declaratie oficiala din partea grupurilor auto mentionate pe lista rusinii – Ford, DaimlerChrysler, Mitsubishi, Kia, Nissan – insa nu a primit niciun raspuns.
Si castigatorii sunt…
Kia Rio – a intrat in top, dupa ce a obtinut numai doua stele din cinci atat la impactul frontal cat si din spate. In cazul unui impact lateral, pasagerii risca in procent de 21-25% sa sufere leziuni grave care sa le puna viata in pericol.
Mitsubishi Lancer – a obtinut numai doua stele la impactul frontal, dar deja vorbim despre alta masina, alta marca, alte pretentii si mai ales alti bani. Acelasi scor negativ (21-25%) in privinta impactului lateral, in urma caruia pasagerii necesita spitalizare.
Nissan Sentra – tot doua stele si tot 21-25% risc de accidentare grava la un impact lateral.
Ford Ranger – a obtinut numai doua stele din cinci in cazul rezistentei la rasturnare. In urma unui accident in care nu mai este implicat si alt autovehicul exista 30% riscuri ca un Ford Ranger sa se dea peste cap.
Mazda B-Series– frate la caroserie, frate la vanzari si frate si la scorul prost. Fratele geaman al Fordului Ranger se descurca la fel: doua stele si 30% riscuri la rasturnare.
Ford Explorer Sport Trac – o nenorocire nu vine niciodata singura. Doua stele la rezistenta la rasturnare si 34% riscuri ca masina sa se rastoarne in urma unui impact.
Articol integral in Banii Nostri