Alimentele, bauturile, transportul in comun, parcarile, casele si terenurile, taxele locale, biletul de cinema ori spalatul masinii – toate costa mai mult sau mai putin, in functie de localitate.
Puse cap la cap, diversele preturi ne pot arata destul de clar cat de scump sau cat de ieftin este un oras.
De cele mai multe ori, nivelul costurilor pentru produsele si serviciile de baza este in stransa legatura cu nivelul de trai. Astfel se explica de ce pe primele locuri in clasamentul realizat de revista Capital, dupa analizarea a 23 de preturi medii pentru cele 15 orase din Romania cu peste 150.000 de locuitori, se afla localitati cu o viata economica vibranta.
Clujul, Constanta, Aradul, Ploiestiul au fost toate favorizate de pozitia geografica si au atras in ultimii 15 ani investitii care s-au facut simtite in cresterea competitiei, de la piata muncii la cea imobiliara.
Pe de alta parte, ocupantele ultimelor locuri (in ordine, Iasi, Pitesti, Craiova, Braila si Galati) sunt situate toate in zona extracarpatica, iar o buna parte din ele sunt asezate si la distanta mare de granita de vest, in afara marilor axe de transport si nu compenseaza aceste dezavantaje nici printr-un nivel deosebit de dezvoltare a infrastructurii locale, nici printr-o forta de munca
exceptional pregatita. Asta face ca investitorii sa nu se inghesuie si, in ciuda unor prezente ca Daewoo, Mittal ori Renault, gradul de dezvoltare economica sa ramana redus.
Trebuie spus ca Bucurestiul nu a fost inclus in acest top din motive lesne de inteles, insa, aplicandu-i aceleasi reguli, am avut surpriza sa descoperim ca nu ar fi ocupat prima treapta, ci a doua, la mica distanta de locul trei (Constanta). In ceea ce priveste orasele sub 150.000 de locuitori, regula de baza ar fi ca preturile medii scad pe masura ce scade populatia.
Dar acest lucru nu este valabil in toate cazurile. In unele situatii, lipsa unei concurente puternice pe piata de retail sau cheltuielile suplimentare de transport pot face ca unele produse sa fie mai scumpe decat in Bucuresti sau in Cluj.
Pozitia geografica si gradul de dezvoltare economica joaca, de asemenea, un rol important in orase mici, precum Mangalia, Sinaia ori Sebes, costul vietii putand fi mult mai ridicat decat in localitati mult mai populate, ca Botosani, Targu Jiu ori Calarasi.
In general, exista o corelare intre veniturile medii dintr-un oras si preturile practicate acolo. Mai exact, cu cat o zona este mai prospera economic, cu atat sunt mai mari sansele ca viata acolo sa fie scumpa.
De zeci de ani, occidentalii se muta la tara, pentru ca pot cumpara, cu banii pe care i-ar da pe un apartament inghesuit in Londra, Roma sau Paris , o casa spatioasa cu gradina. si in Romania diferentele legate de costul vietii se observa din ce in ce mai mult.
si nu e vorba doar de deosebirile dintre oras si sat sau dintre orasele mari si cele cu 10-20.000 de locuitori, dar si de decalaje, uneori importante, intre localitati de aceeasi marime.
Pentru a realiza un clasament cat mai aproape de adevar al costului vietii in orasele de peste 150.000 de locuitori din Romania, am luat in calcul 23 de criterii: pretul unei beri (0,5l); pretul unei pizza; pretul unei ciorbe de burta – toate in localuri medii; pretul unei paini de 350-500 de grame; pretul oualor, carnii de porc in carcasa, a branzei telemea, a cartofilor; pretul unui kilometru
cu taxiul, al unei calatorii cu transportul in comun, al unui abonament lunar pe toate liniile, respectiv al unei ore de parcare; pretul mediu pentru spalatul exterior si interior al unui autoturism, pentru curatatul unui sacou, pentru vizionatul unui film la cinema, pentru o ora la internet café; pretul abonamentului la televiziunea prin cablu; chiria medie pentru o garsoniera, pretul mediu al
unui apartament cu doua camere, pretul mediu al unui metru patrat de teren – toate in zona semi-centrala; nivelul principalelor taxe si impozite locale pentru anul 2006.
Rezultatele nu au fost tocmai surprinzatoare: pe primul loc se situeaza Clujul, unde preturile au explodat dupa fenomenul Caritas si au ramas la un nivel inalt, “incurajate” de investitorii straini, dar si de numarul mare de studenti. Urmeaza Constanta, port si, trei-patru luni pe an, capitala turistica a tarii.
Aradul, Oradea si Timisoara sunt principalele porti de intrare in Romania dinspre Vest, atragand numeroase investitii straine, iar Ploiestiul este situat intr-o pozitie favorabila.
CELE MAI SCUMPE ORASE DIN ROMANIA
1. Cluj
2. Constanta
3. Arad
4. Ploiesti
5-6. Oradea
Timisoara
7. Targu Mures
8. Brasov
9. Bacau
10. Sibiu
11-12. Iasi
Pitesti
13. Craiova
14. Braila
15. Galati
Capital, Razvan Amariei, 02 mar 2006