Magnatul american Kirk Kerkorian a propus un gigant auto americano-franco-japonez.
Vestea posibilei aliante dintre grupul Renault-Nissan si General Motors a dus la cresterea cu 9% a actiunilor GM la Bursa din New York . Astfel, actiunile GM au ajuns la 29,79 de dolari, o valoare pe care nu au mai atins-o din octombrie anul trecut.
Solutie salvatoare?
Practic, investitorii au fost sedusi de posibilitatea revigorarii gigantului auto, aflat in mari dificultati financiare. Sefii aliantei Renault-Nissan analizeaza posibilitatea de a prelua o participatie de pana la 20% din GM, cel mai mare producator de automobile din lume.
Aceasta ar deveni de departe cea mai puternica alianta auto mondiala, cu piloni pe trei continente si o treime din productia mondiala de autovehicule.
Negocieri intre protagonisti
Ideea planului de investitii ii apartine multi-miliardarului Kirk Kerkorian care controleaza prin intermediul companiei sale de investitii, Tracinda, 9,9% din GM. Kerkorian este, practic, al treilea mare actionar al GM.
Carlos Ghosn, presedintele Renault-Nissan, a fost abordat de reprezentantii Tracinda “pentru a analiza beneficiile unei aliante intre GM, Renault si Nissan”, se arata intr-un comunicat al grupului franco-nipon.
“In acest moment este necesar ca reprezentantii GM sa sprijine in totalitate proiectul, care sa intre in studiu dupa acordul conducerilor Renault si Nissan”, se mai arata in comunicat. Totodata reprezentantii Renault-Nissan spun ca alianta dintre cele doua companii este “un parteneriat deschis” ce poate fi extins, in conditii corespunzatoare.
Atat managerii GM, cat si Kerkorian spera ca prin noua alianta sa poata beneficia de experienta in domeniul reducerii costurilor a lui Carlos Ghosn, cel care a salvat compania Nissan de la faliment.
Situatie grea
General Motors este inca cel mai mare producator de automobile la nivel mondial, Toyota venind puternic din urma. Cu toate acestea GM se confrunta cu mari probleme si a avut pierderi de 10,6 miliarde de dolari in 2005.
Dificultatile GM se datoreaza costului ridicat al fortei de munca si vanzarilor slabe de vehicule de teren, din cauza nivelului ridicat al preturilor carburantilor.
Totodata GM a pierdut in ultimii ani constant din cota sa de piata in favoarea producatorilor japonezi de automobile, in special Toyota, din cauza calitatii slabe a masinilor sale si a flotei invechite de modele.
Interese la fabrica Daewoo Craiova
Atat General Motors, cat si Renault-Nissan sunt interesate de preluarea fabricii de automobile Daewoo Craiova, spune Codrut Seres, ministrul economiei si comertului. Alti producatori interesati de preluarea Daewoo Craiova ar fi Ford si Chery Automobile din China.
Saptamana trecuta statul roman a redevenit proprietarul uzinei de la Craiova, fara sa plateasca un dolar. Fabrica de la Craiova isi va rascumpara si anula propriile actiuni detinute de coreeni, pentru 60 de milioane de dolari. Coreenii si-au asumat integral si datoriile de aproape 550 de milioane de dolari.
Miliardarul cu opt clase
Kirk Kerkorian, in varsta de 89 de ani, este unul dintre cei mai bogati 100 oameni din lume, avand o avere de 8,9 miliarde de dolari, conform “Forbes”. Kerkorian ilustreaza perfect visul american. Provenind dintr-o familie saraca de imigranti armeni, a reusit sa faca avere prin forte proprii.
A renuntat la scoala in clasa a opta pentru a deveni boxer profesionist. Mai tarziu a devenit pilot. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial s-a inrolat voluntar in Royal Air Force.
Evenimentul Zilei, 04 iul 2006