Sunday, December 8, 2024

Spam-ul, mult blamat, transformat in arta

Must Read

In ultimii ani Alex Dragulescu a reusit sa creeze arta cu ajutorul computerului, aplicand tehnicile modelarii si vizualizarii informatiei pentru a inventa un nou tip de exprimare artistica. Unul dintre cele mai importante proiecte este realizarea “Spam Plants”.

A conceput mai multi algoritmi care analizeaza portiuni de text si date din e-mailuri primite ca spam, pentru a produce imagini “organice”, in forma de plante, care se modifica mereu in functie de continutul, dimensiunile si numarul mailurilor primite.

In prezent lucreaza la un program care va putea scrie “romane grafice” experimentale, bazate pe un amestec de texte extrase din mii de bloguri de pe Internet. Cand proiectul va fi gata, softul, care a primit numele de Blogbot, va include algoritmi care aplica principiile lingvisticii computationale asupra textului din bloguri, pentru a extrage sensurile textului.

In acest fel romanul ar putea imbina textul si imaginea ca niciodata pana in prezent.

- Advertisement -

Dragulescu, care lucreaza acum la Experimental Game Lab, un laborator de cercetare din cadrul Center For Research and Computing and the Arts (CRCA) din cadrul Universitatii California din San Diego, analizeaza textul, incercand sa evidentieze sentimentele transmise, cum ar fi furia, tristetea, bucuria.

Transformarea acestor senzatii in imagini tridimensionale este inainte de orice o opera de arta.

Alex Dragulescu si-a inceput cercetarea, pana acum de succes, chiar intr-o perioada in care specialistii incearca sa controleze imensele cantitati de date disponibile online, incercand sa le ordoneze pentru a le folosi in cele mai diverse domenii, de la studiile asupra drogurilor la cercetarile genetice sau problemele de securitate nationala ale SUA.

Vizualizarea informatiei, tot mai apreciata astazi, permite proiectarea unor date in imagini, dand posibilitatea observarii unor detalii care altfel ar fi trecute cu vederea.

Un astfel de procedeu poate fi usor asociat cu arta. Folosirea metodelor vizualizarii informatiilor aleatoare pentru a crea arta demonstreaza cum evolutia tehnologiei poate influenta dezvoltarea artei. Atat datele cat si tehnologia influenteaza activ si pasiv felul in care ne percepem si ne construim, atat ca indivizi cat si ca grup social.

In privinta spam-ului, mult blamat de specialistii care incearca sa il
elimine, considerand ca distruge unul dintre cele mai revolutionare metode de comunicare – e-mailul – lucrurile pot fi privite si din alt unghi. Analizarea mailurilor ce pot fi incadrate ca spam pentru a le transforma in arta si pentru a demonstra natura necunoscuta a mailurilor pe care le aruncam cu usurinta in trash este o idee inedita, cu rezultate fascinante.

Spre deosebire de alti artisti, Alex Dragulescu nu foloseste Photoshop pentru a-si crea operele, ci pur si simplu scrie linii de cod, iar in final rezultatul este acelasi : arta pe computer. Pentru “Spam Plants” este analizata o uriasa cantitate de date, cu toate detaliile unui mail, dintr-un numar de spamuri, pentru a identifica relatiile care se stabilesc intre regiunile textului. Desenul final reprezinta chiar aceste conexiuni.

Spre exemplu, programul pleaca de la IP-ul expeditorului unui email si plaseaza numerele intr-un tabel de culori, de la 0 la 255. Este nevoie de trei numere pentru a defini o anumita culoare, asa ca programul reduce adresa IP la aceste trei numere, pentru a determina culoarea plantei care va rezulta. Ora la care este trimis mesajul joaca de asemenea un rol important.

Daca mailul este trimis dimineata devreme, planta va fi mai mica, iar ora va putea chiar impiedica planta sa mai creasca. Dimensiunile mesajului determina cat de stufoasa este planta, iar anumite cuvinte cheie, cum ar fi “Nigerian” ar putea sa faca mai multe ramuri sa creasca. Intregul soft este creat pentru a putea controla complexitatea finala a plantei.

Alex Dragulescu a plecat din Romania in SUA in 1997, pentru a studia
fotografia, cinematografia si istoria artei la Ithaca College. In timpul
studiilor a invatat singur programarea si animatia pe computer, iar dupa absolvirea studiilor s-a angajat in San Francisco, lucrand ca programator si designer web. A avut ideea utilizarii de algoritmi pentru a gestiona artistic vasta cantitate de date de pe Internet.

Dupa ce si-a continuat studiile la University of California din San Diego, cu un master in domeniul artelor plastice, si-a continuat studiile de informatica, teorie media, stiinte cognitive si arte vizuale, incepand sa experimenteze combinarea intre arta si date, inclusiv spam, muzica, bloguri. Unul dintre proiectele CRCA in care a fost implicat este “Scalable City”.

In prezent incearca sa aplice aceleasi principii asupra textului si literaturii pentru a realiza in viitor imagini vizuale ale unor texte clasice. Cel mai recent proiect, de vizualizare a muzicii, numit “Extrusions in C Major”, permite realizarea de imagini pornind de la compozitiile lui Mozart.

Pentru aceasta, softul analizeaza caracteristicile notelor din compozitii, inclusiv tempo-ul diferitelor instrumente, alaturandu-le unor culori: alb pentru pian, galben pentru vioara, albastru pentru violoncel.

Cu ajutorul Blogbot, chiar daca proiectul este inca in lucru, autorul a realizat deja primul sau roman grafic, numit “What I Did Last Summer.”
Acesta este bazat pe blogurile tinute de soldatii care au participat la razboiul din Irak. Pentru ca in viitor urmatorul roman sa fie si mai ofisticat, Dragulescu studiaza in prezent o serie de metode pentru a ntelege logica si emotiile din limbajul folosit.

Paradoxal sau nu, interesul pentru analiza limbajului a inceput cu pamul. Pentru Alex Dragulescu spamul este o bucata literara, cu un caracter aleator, care se schimba tot timpul si care determina necesitatea unei abordari diferite a textului.

ArtLine.ro, 27 iul 2006

- Advertisement -


- Advertisement -
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -
Latest News

Ionuț Bindea, CEO ROCA Industry: ESG nu este o secțiune opțională, ci o componentă cheie a deciziilor noastre zilnice și a planificării pe termen...

Care sunt principalele provocări și oportunități pentru companii odată cu implementarea noilor standarde ESRS și cum influențează acestea raportarea...
- Advertisement -

More Articles Like This

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x