Pentru industria publicitatii pe internet din Romania, anul 2006 pare sa insemne un an al dinamicii, al miscarilor mari in piata, generate poate cel mai mult de cresterea sumei investite de advertiseri in acest canal media – specialistii estimeaza ca s-ar putea ajunge la aproximativ 6 milioane de euro in acest an.
Daca pana anul trecut in piata activau doar Boom (NetBridge), ARBOmedia, iMedia, Vodanet si Neogen, 2006 a insemnat aparitia unor noi companii, mai mici, care isi doresc insa extinderea in perioada imediat urmatoare – Media Pro (publisher care se va reprezenta in primul rand singur), Rol – AdTarget (publisher ce isi doreste sa administreze si spatiile publicitare ale unor site-uri apropiate de
Rol.ro), Splendid Media (o divizie online a unei companii foarte mari, dar cu o prezenta slaba pe internet), Media Cafe (o aparitie noua, care pare sa colaboreze cu site-uri de la NineSpices, Media Pro si Intact).
Google pare tot mai interesat de publicitatea romaneasca. In prezent, Google ofera deja solutii in limba romana, dar oficial nu permite site-urilor in limba romana sa se inscrie in sistemul sau, pentru a gazdui publicitate. Firmele din Romania pot in prezent sa achizitioneze publicitate pe Google.ro, iar clientii nu sunt deloc putini.
O intrare mai puternica a celor de la Google pe piata publicitatii din Romania ar putea, in viitorul apropiat, sa schimbe mult modul in care arata industria.
Lista nu se opreste insa aici, si alte companii de mici dimensiuni parand sa se contureze in aceasta perioada, dupa unele zbuciumari din retelele Boom, Vodanet si iMedia.
O prezenta notabila pe piata este si replica mai putin profesionista ca imagine a celor de la Neogen, Trafic Dublu, care uzeaza de un sistem similar si targeteaza IMM-urile, companiile mici ce nu pot realiza campanii mari de publicitate si doresc mai mult pay per click (vanzari directe si mai putin branding).
Anul 2006 a insemnat insa si o intrare tot mai puternica a unor noi companii cu campanii publicitare pe internet, simtind cresterea si rafinarea industriei – care este totusi departe de maturitate. Publicitatea online pare sa reuseasca insa, destul de ieftin fata de alte medii, sa asigure o promovare targetata si o eficienta mare a vanzarilor.
Exista companii precum OTP Bank care, inca de la inceputul anului, au mizat in principal pe internet, suplinind cu destul de mult succes lipsa investitiilor in publicitatea TV si cheltuind bugete numai pentru online, print (inclusiv marketing direct) si outdoor.
La fel, ABN Amro a mizat puternic pe publicitatea online, cautand sa-si promoveze creditele prin campanii complexe, realizate cu mai toate agentiile mari de publicitate.
In Romania, cele cateva milioane de oameni care au acces la internet se concentreaza in cea mai mare parte in mediul urban, iar multi dintre ei sunt persoane dinamice, cu posibilitati financiare si implicare sociala – deci exact ceea ce isi doresc marile companii pentru a reusi sa isi atinga tinta de vanzari.
Spre deosebire de celelalte canale media, internetul sufera la capitolul “analizare comuna a calitatii audientei”, astfel ca si clientii sunt uneori sceptici atunci cand observa ca fiecare agentie sondeaza audienta in felul sau.
Mai multe sondaje efectuate pe internet, inclusiv unul realizat de SMARTfinancial.ro, au reusit sa sublinieze, prin rezultate, faptul ca publicitatea online atrage mai mult publicul decat alte medii si ca din planul media al unei campanii nu ar trebui sa lipseasca, in mod normal, si “o doza” de internet.
SmartFinancial.ro, 02 aug 2006