Capitalizarea companiei este în acest moment de 61 de milioane de dolari. MassRoots, reţeaua socială dedicată exclusiv consumatorilor de canabis, a depus actele pentru a se lista pe bursa americană NASDAQ, scrie cotidianul britanic Financial Times.
În urmă cu câteva zile, compania, care raportează pierderi, a depus actele la reglementatorii americani pentru a strânge 6,5 milioane de dolari prin vânzarea de acţiuni şi produse structurate de tip “warrant“. Reţeaua socială le oferă şansa utilizatorilor să interacţioneze cu alţi consumatori şi să posteze poze sau videoclipuri cu ei consumând acest drog.
Totul a început în aprilie 2013, când fondatorii Isaac Dietrich şi Tyler Knight fumau într-un apartament şi au realizat că şi-ar dori să poată posta poze, videoclipuri sau ştiri legate de consumul de canabis pe o reţea socială construită special pentru acest lucru.
După ce au lansat aplicaţia, numărul utilizatorilor a început să crească rapid, ajungând astăzi în jurul a 775.000. De asemenea, reţeaua socială le oferă şansa afacerilor ce gravitează în jurul canabisului să se adreseze direct tipului de client în jurul căruia şi-au centrat întreaga strategie de business.
În prezent acţiunile companiei se tranzacţionează pe piaţa „over the counter“, netransparentă şi nereglementată. Capitalizarea bursieră a companiei este de 61 de milioane de dolari. Acţiunile au fluctuat între 65 de cenţi şi 7 dolari în ultimul an.
O acţiune MassRoots se tranzacţionează în prezent cu 1,32 dolari. MassRoots a trecut prin momente dificile atunci când Apple i-a scos aplicaţia din AppStore.
Practic, 40% din americani nu mai puteau să intre în posesia aplicaţiei. După proteste puternice din partea actorilor importanţi din industria canabisului, compania americană de tehnologie a revenit şi a permis descărcarea aplicaţiei din magazinul său virtual.
În decembrie 2015, compania a reuşit să îl atragă în board pe Terence Fitch, fostul executiv al Coca-Cola.
Conform ultimului raport financiar publicat de compania americană, în primele nouă luni ale anului a înregistrat o pierdere de 4 milioane dolari în 2015. MassRoots are nevoie de 2 milioane de dolari în 2016 doar pentru susţinerea cheltuielilor operaţionale.
Având în vedere că în Statele Unite ale Americii 10 milioane de cetăţeni sunt consideraţi cosumatori activi de canabis, compania MassRoots se pregăteşte să atingă o cotă de piaţă de 10%.
Principalii competitiori ai MassRoots sunt WeedMaps, comunitatea online dedicată consumului medical de canabis – cu o cifră de afaceri de 18 milioane dolari, şi compania Leafly, cel mai accesat site al unei comunităţi de acest gen din Statele Unite.
Canabisul este legal în 23 de state şi în districtul Columbia pentru consum medical, în timp ce în patru state este permis şi pentru consum recreaţional.
În 2016, opt noi state americane, reprezentând 40% din populaţia Statelor Unite, s-ar putea să legalizeze consumul de canabis. Compania de cercetare ArcView Market Research estimează că industria canabisului în America va ajunge la 10,2 miliarde de dolari în 2018, o creştere de aproape 500% în ultimii 5 ani.
Dezbaterile privind legalizarea acestui drog se poartă pe ambele maluri ale Atlanticului. Pe continentul european, 22 milioane de oameni fumează canabis regulat, ceea ce ar putea aduce la bugetul statelor europene peste 60 miliarde euro anual, în cazul unei legalizări a consumului.
Conform unui articol din publicaţia franceză BFMTV, legalizarea canabisului în Franţa ar aduce 2,2 miliarde euro la bugetul de stat, în condiţiile în care, conform autorităţilor franceze, 1,4 milioane de cetăţeni ai ţării din Hexagon fumează canabis în mod regulat (de cel puţin 10 ori pe lună).
Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.04.2016