Transgaz ar putea suferi o pierdere anuală de aproximativ 320 milioane de lei în cazul în care proiectul Poseidon, menit a înlocui vechiul South Stream, aparținând Rusiei și Gazprom, se va materializa.
Potrivit presei bulgare, gazoductul Poseidon ar urma să fie construit pe fundul Mării Negre, între Rusia și Bulgaria, și este menit a înlocui defunctul proiect South Stream.
În 2014, 17% din veniturile Transgaz, 273,7 milioane de lei, proveneau din transportul internațional de gaze rusești cu destinație Bulgaria. În 2015 suma încasată de Transgaz din transportul de la Gazprom, s-a majorat cu 45 milioane lei, datorită variațiilor cursurilor valutare ale monedelor de derulare a contractelor, aceasta ajungând la 318,7 milioane de lei.
Transgaz are contract cu Gazprom pentru tranzitul gazelor rusești spre Europa, prin conducta Isaccea 2 – Negru Vodă 2, iar rușii fac plata în dolari. Anul trecut, leul s-a depreciat față de dolar cu aproape 20%, de la un curs mediu de 3,3492 lei/dolar, în 2014, la 4,0057 lei/dolar în 2015, potrivit datelor BNR.
Veniturile din transportul intern – diminuate cu 6%, cele de la Gazprom – majorate cu 16%
Interesant este că în timp ce veniturile din transportul intern de gaze s-a diminuat în 2015 cu 6% față de anul precedent, veniturile din transportul internațional s-au majorat cu 16%. Astfel că ponderea acestora în total venituri de transport ale Transgaz a ajuns în 2015 la 20,22%.
Activitatea de transport internațional gaze naturale asigură tranzitarea gazelor naturale din Federația Rusă spre Bulgaria, Turcia, Grecia și alte țări, prin intermediul a trei conducte magistrale, intre Isaccea și Negru-Vodă.
Aceasta activitate se desfașoară în baza a trei contracte încheiate intre Transgaz și Bulgargaz EAD (Bulgaria), respectiv Gazprom Export (Federatia Rusă).
În decembrie anul trecut, Transgaz a prelungit cu 9 luni, până pe 30 septembrie 2016, contractul de tranzit al gazelor naturale rusești spre Occident prin conducta Isaccea 2 – Negru Vodă 2, care urma să expire la finalul lui 2015, deși capacitatea de transport a respectivei conducte, rezervată în exclusivitate de Gazprom, trebuia scoasă la licitație pentru respectarea legislației europene în domeniu.
Tarife nereglementate de transport internațional
Activitatea de transport internațional al gazelor naturale, pentru ca se desfășoară prin conducte dedicate care nu sunt interconectate cu sistemul național de transport (SNT), nu este considerată activitate reglementată, iar tarifele au fost stabilite pe baze comerciale prin negocieri între părți. Conform prevederilor din contractele menționate, plata serviciilor se face în valuta, în funcție de capacitatea comandată (contracte tip “ship or pay”).
Poseidon ar putea fi doar un instrument de șantaj
Transgaz ar avea astfel aceeași soartă cu compania sa similară din Ucraina, Ukrtransgaz, care ar fi de departe principala victimă a strategiei Gazprom de a-și reloca rutele de tranzit ale gazelor naturale rusești către Europa. De altfel, în pofida declarațiilor ministrului rus al energiei, Alexander Novak, privind fezabilitatea respectivei rute de transport, Poseidon ar putea fi doar un instrument de negociere. Pe de o parte, Rusia și Gazprom ar șantaja statele nordice membre ale UE, să accelereze realizarea Nord Stream 2, gazoduct care a dubla cantitatea de gaze transportată din Rusia în Germania prin Marea Nordului. Pe de altă parte, Poseidon ar putea fi un vehicul de îmbunare a statelor sudice, Bulgaria, Grecia și, în special, Italia, și să le “cumpere” susținerea pentru Nord Stream 2.
Memorandumul privind construirea gazoductului Poseidon a fost semnat pe 24 februarie între Gazprom, DEPA (Grecia) și Edison SpA (Italia).