Wednesday, December 8, 2021

Ce urmează după semnarea acordului post-BREXIT? Ce trebuie să știe românii care vor să călătorească, să lucreze sau să studieze în Marea Britanie

Must Read

Acordul istoric post-Brexit a fost semnat miercuri de președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, și de președintele Consiliului European, Charles Michel. Ce urmează pentru români după 1 ianuarie când Marea Britanie iese oficial din Uniunea Europeană? Cei care au obținut statutul de rezident UK vor beneficia de toate drepturile de până acum, fără condiţionări suplimentare, iar cei care sunt stabiliți acolo și vor să beneficieze în continuare de drepturile pe care le au acum, dar nu s-au înregistrat ca rezident în cadrul procedurii EU Settlement Status pot aplica pentru acest statut până la data de 30 iunie 2021.

Mult așteptatul acord post-Brexit a fost semnat miercuri de președintele Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, şi preşedintele Consiliului European, Charles Michel . Acordul reglementează, începând de vineri, 1 ianuarie 2021, relaţiile dintre Uniunea Europeană şi Regatul Unit. Liderii europeni au descris momentul ca fiind de o “importanță istorică” sau “un major pas înainte”, un punct de cotitură extrem de important.
Ce trebuie să știe românii
Ați obținut statutul de rezident UK (#SettledStatus/ #PreSettledStatus)? Veți beneficia de toate drepturile de până acum:
  • Dreptul de a lucra pe teritoriul Regatului Unit fără condiţionări suplimentare, precum viza de lucru;
  • Dreptul la îngrijire medicală gratuită în cadrul sistemului de sănătate britanic (NHS);
  • Dreptul de a accesa sistemul de învăţământ britanic, inclusiv să continuați studiile potrivit reglementărilor actuale;
  • Dreptul de a accesa fondurile publice de sprijin (ajutor social, ajutor de şomaj etc) în situațiile în care sunt îndeplinite condiţiile legale;
  • Dreptul de a circula liber spre sau dinspre Regatul Unit fără condiţionări suplimentare;
  • Obţinerea statutului de rezident (settled status) permite o absenţă de până la 5 ani din Regatul Unit fără pierderea drepturilor menţionate;
  • În cazul celor care au obţinut rezidenţă temporară (pre-settled status) este permisă o absenţă de până la 2 ani consecutivi din Regatul Unit fără pierderea drepturilor menţionate.
Dacă vă aflați în Marea Britanie până la 31 decembrie 2020 și vreți să beneficiați în continuare de drepturile mai sus menționate, dar nu v-ați înregistrat ca rezident în cadrul procedurii EU Settlement Status, aplicați acum , transmite Ambasada României în Marea Britanie. Termenul limită este 30 iunie 2021.
  • Nu uitați că și copii dvs. cu vârste între 0-21 de ani trebuie să fie înregistrați pentru noul statut de rezident EUSS pentru a putea continua să trăiasca alături de dvs. în Marea Britanie.
  • Aplicațiile EUSS pot fi depuse până la 30 iunie 2021, atât pentru adulți cât și pentru minori.
Mai multe informații despre aplicația pentru copii se găsesc la https://www.gov.uk/settled…/apply-settled-status-for-child
Ministerul Afacerilor Externe a deschis o pagină web dedicată Brexit – www.mae.ro/brexit – și pune la dispoziție și o adresă de e-mail, brexit@mae.ro, unde românii pot scrie pentru a afla mai multe informații și clarificări.
Ce se întâmplă cu românii aflați într-o situație dificilă de imigrare?
Ambasada României în marea Britanie le transmite celor care sunt într-o situație complexă de imigrare, inclusiv lipsa documentelor justificative deoarece sunt victime ale violenței domestice, ale traficului de persoane sau fac parte dintr-o categorie vulnerabilă și au dificultăți în procesul de obținere a noului statut de rezident EUSS, că există o rețea vastă de ONG-uri și organizații caritabile acreditate pe probleme de imigrare, care îi pot sprijini. Lista integrală a organizațiilor care pot oferi asistență gratuită pe probleme de imigrare în contexul obținerii statutului pre-settled sau settled se găsește la: https://www.gov.uk/…/eu…/list-of-organisations…
Românii vor putea călători în Marea Britanie cu cartea de identitate până în septembrie
Românii care nu au obţinut statutul de rezident în Regatul Unit şi doresc să meargă în vizită la familie sau prieteni ori în scop turistic vor putea folosi cartea de identitate ca document de călătorie până la 30 septembrie 2021, dată de la care călătoriile în această ţară vor fi posibile doar cu paşaportul. Cu toate acestea, românii care vor să muncească în cele 6 luni trebuie să obțină, în prealabil, o viză de intrare.
Regimul de vize și condițiile de călătorie pentru românii care vor să meargă în Marea Britanie începând cu 1 ianuarie:
  • Conform noilor reglementări anunțate de Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, începând cu 1 ianuarie 2021, cetățenii români vor putea intra pe teritoriul Regatului Unit pentru șederi de scurtă durată – în scop turistic sau în vizită – pentru o perioadă de până la 6 luni într-un an, fără a avea nevoie de o viză de intrare. Cu toate acestea, românii care doresc să muncească în cele 6 luni trebuie să obțină, în prealabil, o viză de intrare.
  • Până la data de 30 septembrie 2021 inclusiv, intrarea în Marea Britanie se va putea face în baza pașaportului sau a cărții de identitate românești valabile, iar ulterior acestei date se va putea călători doar pe baza pașaportului valabil – pașaport simplu electronic, pașaport simplu temporar.
  • Românii care intră sub incidența Programului EU Settlement Scheme vor putea să călătorească în Regatul Unit folosind documentele naționale de identitate până la data de 31 decembrie 2025.
Românii care vor să meargă în Marea Britanie pentru o perioadă mai mare de șase luni (pentru a munci sau pentru studii) au nevoie, începând cu 1 ianuarie 2021, de viză din partea autorităților britanice. Autoritățile britanice au prevăzut două modalități pentru obținerea vizei, astfel:
  • Cetățenii români posesori ai unui pașaport simplu electronic pot obține viza online, prin accesarea paginii de internet https://www.gov.uk/browse/visas-immigration . În cadrul acestui portal, solicitanții au la dispoziție un ghid conținând procedura detaliată de obținere a vizei. Persoanele care posedă un pașaport biometric vor putea completa cererea, inclusiv confirmarea identității, utilizând o aplicație pentru telefoane inteligente (tip smartphone). MAE subliniază că solicitările pentru obținerea vizei nu se pot depune în baza cărții de identitate.
  • Cetățenii români care nu au pașaport simplu electronic și aplică în baza unui pașaport simplu temporar trebuie să depună documentația personal la centrul regional pentru vize din România – Bucharest Visa Application Centre, DBH-Group Serviced office, adresa: București, sector 1, strada Buzești nr. 50-52, et.2 Business Center. Pentru depunerea documentației, este necesară programarea prealabilă online, prin accesarea paginii de internet https://pos.tlscontact.com/bbu_en .
Autoritățile britanice au operaționalizat deja procedurile pentru primirea de solicitări de viză în următoarele scopuri: studii, activități de muncă (muncitori calificați, lucrători înalt calificați în anumite domenii/Global Talent, personal medical și asistenți), afaceri (inovare, desfășurarea de afaceri tip start-up). Solicitanții de viză vor avea de plătit o taxă de viză. Lista taxelor este disponibilă la: https://www.gov.uk/government/publications/visa-regulations-revised-table/fees-5-october .
În ceea ce îi privește pe lucrătorii sezonieri, MAE precizează că autoritățile britanice nu au furnizat până la acest moment date cu privire la procedurile aplicabile acestei categorii, urmând ca acestea să fie puse la dispoziție ulterior.
Pentru orice persoană care are mențiuni înscrise în cazierul judiciar, precum și pentru cele cărora le-a fost refuzată, în trecut, intrarea pe teritoriul Regatului Unit, autoritățile britanice recomandă depunerea unei cereri pentru obținerea vizei și pentru deplasările de scurtă durată (sub 6 luni), potrivit datelor comunicate prin intermediul portalului https://www.gov.uk/browse/visas-immigration .
Autoritățile britanice au pus la dispoziție mai multe pagini de internet cu privire la noul sistem de imigrație în Regatul Unit, unele inclusiv în limba română:
  • https://www.gov.uk/government/news/sistemul-de-imigrare-pe-baza-de-puncte-al-marii-britanii.ro
  • www.gov.uk/MutareainMareaBritanie .
Condițiile pentru a lucra în Regatul Unit de la 1 ianuarie 2021
Cetățenii români care doresc să lucreze, să studieze, să dezvolte propria afacere sau să locuiască în Regatul Unit al Marii Britanii și Irlandei de Nord, la fel ca toți ceilalți cetățeni europeni, vor avea nevoie de viză conform noii legi de imigrare bazată pe sistemul de puncte.
Datorită spectrului larg de meserii pe care o acoperă, probabil cea mai accesată va fi viza de lungă durată pentru LucrătoriCalificați (Skilled Workers), în care se încadrează toți cetățenii români care dețin o diplomă de bacalaureat și toți absolvenții de studii superioare studiilor liceale (aici se pot încadra toți cei cu o calificare – instalatori, frizeri, cofetari, ospătari, contabili, medici, ingineri etc).
Solicitarea vizei se face online pe site-ul GOV.UK . Vizele sunt de mai multe tipuri, în funcție de tipul activitate pe care cetateanul respectiv urmează să o desfășoare în UK. Detalii aici:https://www.gov.uk/browse/visas-immigration/work-visas


Cei care solicită viza trebuie să îndeplinească criteriile relevante, respectiv punctajul necesar tipului de viză pentru care se depune cererea. Pentru îndeplinirea criteriilor generale este necesar să obțineți 70 de puncte.
Primele 50 de puncte se obțin prin îndeplinirea următoarelor cerințe (obligatorii):
  • 20 de puncte – oferta de muncă din partea unui angajator (“sponsor”) cu sediul în UK, autorizat de Ministerul de Interne britanic (Home Office), la nivelul de calificare corespunzător;
  • 20 de puncte – nivelul școlarizării – minim nivelul RQF3/nivelul A (în România, Bacalaureat)
  • 10 puncte – nivelul de limba engleză – nivelul minim este intermediar B1 (aşa cum este definit în Cadrul Comun European de Referinţă pentru limbi străine). Detalii aici: https://www.coe.int/…/table-1-cefr-3.3-common-reference…
Celelalte 20 de puncte se obțin prin îndeplinirea unor condiții specifice
  • 20 de puncte – salariul minim relevant – 25.600 GBP/an sau salariul corespunzător funcției, oricare dintre cele două este mai mare.https://www.gov.uk/…/skilled-worker-visa-going-rates…
  • locul de muncă este într-un domeniu deficitar pe piața muncii
  • dețineți diplomă de doctorat într-un domeniu relevant pentru locul de muncă.
Pentru încadrarea cu salariul minim național de 20.480 GBP nu se acordă puncte. Doar în cazul în care aplicantul este persoană nou-intrată pe piaţa muncii din Marea Britanie, va fi punctat dacă va obține salariul minim de 20.480 GBP.

Solicitanţii vor plăti o taxă pentru viză. Lista taxelor poate fi consultată la: https://www.gov.uk/…/visa-regulations…/fees-5-october

Condiţii diferite pentru studii, în funcţie de statutul persoanei şi de tipul programului
Studenţii care s-au aflat pe teritoriul Marii Britanii până în 31 decembrie 2020 şi care îndeplinesc condiţiile pentru înregistrarea în EU Settlement Scheme sau au depus deja solicitări nu sunt afectaţi de noile reguli de imigrare. Ei beneficiază în continuare de taxe de şcolarizare la acelaşi nivel şi de dreptul de a accesa un împrumut pentru acoperirea taxelor de studii în aceleaşi condiţii.
În răspunsul la o solicitare a Agerpres, Ambasada României la Londra explică faptul că, referitor la accesul pentru studii în Regatul Unit, sunt prevăzute condiţii diferite în funcţie de statutul persoanei respective şi de tipul programului de studii vizat.
Astfel, în cazul celor care intenţionează să studieze în Regatul Unit şi au obţinut statutul de rezident (settled status sau presettled status obţinut în cadrul programului EU Settlement Scheme) până la 30 iunie 2020 nu se schimbă nimic. Vor avea acces la sistemul de învăţământ în condiţiile actuale.
Românii care nu sunt rezidenţi şi vor accesa piaţa de studii pentru prima oară în anul universitar 2021-2022 vor trebui să urmeze procedura de obţinere a Visa Student. Ei vor urma prevederile sistemului de imigrare bazat pe puncte care se aplică tuturor cetăţenilor europeni care doresc să studieze după această dată în Regatul Unit. Potenţialii studenţi români trebuie să solicite o viză tip visa student. Important de precizat este că, pentru cursurile de scurtă durată – de exemplu 1-6 luni – , nu este nevoie de obţinerea visa student.
Visa student (pentru cursurile de lungă durată) se obţine prin îndeplinirea unor criterii a căror valoare totală este de 70 de puncte:
  • să fie acceptat de o unitate de învăţământ acreditată în Regatul Unit (licensed student sponsor);
  • să se poată susţine financiar;
  • să aibă o bună cunoaştere a limbii engleze.
Solicitările se depun online la adresa

https://www.gov.uk/student-visa/apply. Aici

sunt disponibile informaţii suplimentare despre universităţile britanice acreditate, condiţiile avansate de acestea, ghidul documentelor solicitate etc.

Un ghid aplicat privind paşii de obţinere a vizei poate fi găsit la adresa :https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/924151/PBS_Applying_to_study_in_the_UK.pdf.
Peste 600.000 de români au primit statutul de rezident sau statutul de rezident temporar
Potrivit Ambasadei României în Marea Britanie, peste 4.48 millioane ce cetățeni UE și membri de familie non-UE au aplicat pentru noul statut de rezident EUSS.
Dintre aceștia, peste 600.000 de români au primit statutul de rezident sau statutul de rezident temporar în Regatul Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord, calitate care le permite ca şi după încheierea perioadei de tranziţie de după retragerea acestei ţări din Uniunea Europeană să beneficieze de aceleaşi drepturi ca şi până acum.
Datele oferite Agerpres de Ambasada României la Londra în baza ultimei raportări publicate de către Guvernul britanic la 26 noiembrie 2020 arată că de la demararea programului EU Settlement Scheme şi până la data de 30 septembrie 2020 au fost înregistrate 670.600 aplicaţii ale cetăţenilor români în vederea obţinerii statutului de rezident pe teritoriul Regatului Unit.
Din punctul de vedere al soluţionării aplicaţiilor, 639.750 de solicitări au primit răspuns până la 30 septembrie 2020. Dintre acestea, 218.390 au primit confirmarea statutului de rezident (settled status), iar 398.830 au primit statutul de rezident temporar (pre-settled status). De asemenea, 4.340 de aplicaţii au fost refuzate pe motive care ţin de neîndeplinirea criteriilor de eligibilitate, iar 4.180 au fost retrase sau au fost considerate nule.
Raportul autorităţilor britanice nu oferă detalii privind numărul de aplicaţii pe naţionalităţi care au fost refuzate pe motive care ţin de neîndeplinirea criteriilor de criminalitate/infracţionalitate (suitability), oferind doar sub formă statistică informaţia că 1% din refuzurile totale au avut la baza istoricul infracţional al aplicantului.
Datele statistice publicate de autorităţile britanice despre aplicaţiile înregistrate în sistemul EU Settlement Scheme nu cuprind informaţii despre domeniul de activitate sau nivelul de studii al celor care au aplicat pentru pre-settled sau settled status. Guvernul britanic oferă date diferenţiate în funcţie de naţionalitate, vârstă, zona geografică sau tipul rezidenţei obţinute.
Sursa: hotnews.ro
- Advertisement -
- Advertisement -

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- Advertisement -
0 commission RO V2
Latest News

​Datoria publică era la 48,5% din PIB, la finalul lunii septembrie

Indicatorul datorie guvernamentală reprezintă 48,5% din PIB, sub plafonul de 60% stabilit prin Tratatul de la Maastricht, la finalul...
- Advertisement -

More Articles Like This