Spune-mi din ce generație ești, ca să-ți spun cum muncești. Fie că vorbim de Baby Boomers, sau X,Y și Z, cele 4 generații active de pe piața muncii, fiecare dintre ele este caracterizată de valori, ambiții și stiluri de lucru diferite, arată studiul realizat de sociologul Sergiu-Lucian Raiu.
Ana-Maria Păun, jurnalist Digi24: Membrii Generației Baby Boomers au fost crescuți cu un sentiment al dreptății și s-au așteptat la ce e mai bun de la viață. Baby Boomers sunt caracterizați ca persoane ambițioase care cred în munca susținută din greu atât individual, cât și în echipă, cu sacrificiu. Sunt chiar workaholici. Există o tensiune semnificativă între ei și generațiile mai tinere, deoarece membrii generației Baby Boomers așteaptă și de la alții să aibă aceeași etică în muncă și să lucreze același număr de ore precum au muncit ei.
Celor din Generația X li se mai spun „twenty-somethings”. Sunt predispuși să fie mai dedicați propriilor obiective ale carierei decât unei anumite organizații. Răspund bine la provocări și vor un program de lucru flexibil, autonomie, și oportunități de creștere profesională.
Cei din Generația Y sau „Millennials” au un optimism dus până la extrem și chiar așteptări nerealiste, de cele mai multe ori. Studiul arată că au abilități de filtrare a informațiilor extrem de eficient, vor să obțină succesul în plan profesional și sunt dornici de avansare rapidă în carieră.
Discutăm și despre Generația „Z”. Prima generație născută într-o lume digitală. Le place independența și nu agreează autoritatea pe care de cele mai multe ori o contestă. Au însă o capacitate și mai mare de a lucra la mai multe sarcini în același timp fiind și mai productivi.
Generațiile Baby Boomers, X, Y și Z pe piața muncii
Generația „Baby Boomers” – cu vârsta între 56 și 74 de ani
– sunt persoane ambițioase
– sunt workaholici, loiali față de job
– vor ca toți să lucreze același număr de ore
– acceptă autoritatea
Generația „X” – cu vârsta între 40 și 55 de ani
– li se mai spun „twenty-somethings”
– prima generație care și-a făcut „to do list”
– sceptici față de relațiile ierarhice
– vor ca managerii să le obțină respectul
– vor program de lucru flexibil, autonomie
Generația „Y” – cu vârsta între 24 și 39 de ani
– li se mai spun „Millennials”, „Nexters”
– au capacitatea de a fi multitasking
– abilități de filtrare a informațiilor
– înclinație pentru succesul în carieră
– dornici de avansare rapidă în carieră
Generația „Z” – cu vârsta între 8 și 23 de ani
– li se mai spun „Generația mobilă”
– prima generație născută într-o lume digitală
– le place independența
– nu agreează autoritatea
– motivați de bani
Sursa: sociologul Sergiu-Lucian Raiu / revistasociologieromaneasca.ro