Wednesday, February 8, 2023

Armata nevăzută a lui Putin. Cum intră trolii ruși în mințile adolescenților din România cu ajutorul Tik Tok

Must Read

23,3% dintre români au încredere multă și foarte multă în Vladimir Putin, arată un sondaj publicat în 26 ianuarie de Strategic Thinking Group. Cifrele diferă față de cele de anul trecut – 21% era încrederea în președintele Federației Ruse în septembrie 2021, 23,9% în iunie 2021 și 19% în martie 2021. 19,3% dintre cei intervievați declară că au încredere multă și foarte multă în Victor Orban, premierul Ungariei (față de 16,4% în septembrie 2021). Cea mai mare parte dintre cei care își declară încrederea în liderul de la Kremlin sunt tineri, spun sociologii și politologii. Cum se explică popularitatea acestuia în rândurilor tinerilor din România? Un răspuns vine de la cea mai populară aplicație de socializare din lume – Tik Tok. Propaganda rusă și-a rafinat conținutul pe care îl folosește pentru a ținti mințile copiilor și adolescenților din România și livrează în social media mesaje în limba română

(34,4% dintre cei intervievați declară că au încredere multă și foarte multă în Joe Biden, președintele SUA (față de 25,9% în septembrie 2021, 36,4% în iunie 2021 și 41,6% în martie 2021). În Maia Sandu, președinta Republicii Moldova, au încredere multă și foarte multă 33,1% dintre români (față de 28,8% în septembrie 2021). 24,8% dintre români au încredere multă și foarte multă în Emanuel Macron)

Dan Andronache, vice-președinte True Story Project, explică creșterea popularității lui Putin în rândul românilor prin succesul înregistrat de propaganda rusă în social media.

- Advertisement -

”În cazul președintelui Putin, pare că acesta și-a consolidat imaginea de lider puternic, preponderent în rândul populației tinere, sensibile la canalele social media alternative precum Tik Tok. Cum anticipam în iunie anul trecut, președintele Putin este deja în viitor prin prezența structurată în mentalul publicului tânăr, în ciuda potențialului mai puțin pacificator al acțiunilor sale.”

Cum reușesc trolii ruși să cucerească mințile tinerilor din România?

Coform DEX, propaganda este o acțiune desfășurată sistematic în vederea răspândirii unei doctrine politice, religioase etc, a unor teorii, opinii, pentru a le face cunoscute și acceptate, pentru a câștiga adepți.

Rușii par că reușesc acest lucru, iar Tik Tok ul este platforma perfectă pentru a reuși să disemineze informații către un public care nu are exercițiul verificării informațiilor.

Tik Tok a revoluționat spațiul social prin modul său de a funcționa. Comparativ cu platformele considerate deja învechite, Tik Tok reușește să atragă atenția și să țină captivi tinerii care vor să vadă mult conținut și repede.

Fakebook a devenit popular pentru că a oferit o platformă pe care oamenii o puteau folosi pentru a-și răspândi ideile prin cuvinte, dar a fost insuficient. Marea parte a celor care navighează acum în lumea virtuală nu mai au răbdarea să parcurgă texte lungi, și imediat când s-a sesizat nevoia înlocuirii miilor de cuvinte cu o imagine, a apărut Instagram. Această platformă a dus comunicarea la un al nivel, unul în care textul a fost înlocuit, cu mult succes, de imagini.

Dar o simplă poză pare a fi insuficientă, tinerii au nevoie de imagini care să incite, să stârnească o doză de curiozitate, să fie amuzante și să le trezească dorința de a reveni pe platforma respectivă. Cunoscând această nouă nevoie, Tik Tok a reușit, în doar patru ani de la lansare, să domine spațiul media online cu peste 1 miliard de accesări lunare.

Care este cheia succesului acestei aplicații? Clipurile video care durează mai puțin de un minut, cu un conținut amuzant sau scandalos. Algoritmii aplicației se îngrijesc să hrănească nevoile de conținut după primul like lăsat acolo. Este cea mai simplă cale de a ajunge cu mesajele către un public care are tendința de a asimila opiniile altora. Această oportunitate a fost sesizată și de fabrica de troli aflată în directa subordine a lui Putin.

Conform mitologiei nordice, trolii locuiesc în munți, caverne, peșteri și sub stânci, nu sunt prietenoși și nu oferă ajutor nici dacă sunt rugați. De asemenea, aceștia sunt asociați cu personajele care nu-și arată identitatea. De aici și denumirea căpătată de postacii lui Putin. Trolii lui Putin au jucat un rol decisiv în toate campaniile menite să ducă la destabilizarea situației din orice colț al Globului.

Legile aplicate în viața de zi cu zi nu sunt regăsite și în spațiul virtual. Trolii lui Putin au fost prezenți în toate momentele cheie din istoria recentă a Uniunii Europene. Aceștia și-au îndeplinit sârguincios sarcinile în timpul campaniei pentru ieșirea Marii Britanii din Uniunea Europeană, au fost prezenți și la protestele din Catalonia și, bineînțeles, în spațiul românesc, ori de câte ori apare o sămânță de revoltă socială care poate fi îndreptată spre Uniunea Europeană.

Propagandă rusească gândită special pentru români

De altfel, într-un elementar  exercițiu de fact-checking se poate verifica modul de operare al ostașilor nevăzuți a lui Putin. La o primă căutare a unor cuvinte cheie legate de tensiunile de la granița dintre Rusia și Ucraina, pagina de Tik Tok îți este invadată cu filmulețele, aparent inofensive, dar care, dacă nu ai avut curiozități legate de spațiul rus și atrocitățile comise de URSS, reușesc să-ți creeze o imagine distorsionată privind intențiile și capacitățile lui Putin.

Liderul de la Kremlin este portretizat în nuanțe care hrănesc nevoia paternalistă a tinerilor din România. Acesta este prezentat în imagini care au rolul de a scoate în evidență aparentele sale calități de gentleman sau de lider care luptă cu stoicism pentru valorile „uitate” de liderii Uniunii Europeni. Chiar dacă acesta este divorțat de soția sa și nimeni nu știe adevărata identitate a fiicelor sale, propaganda kremlineză are grijă să-l portretizeze pe acesta într-un bun familist și bărbat exemplar, exemplul căruia trebuie urmat.

În perfectă disonanță cu imaginea atribuită președintelui Federației Ruse se află liderii europeni. Aceștia sunt portretizați ca fiind stângaci și extrem de îndepărtați de nevoile reale ale oamenilor. Nici capacitățile militare ale statelor NATO nu scapă de degetele lungi care tastează cu sârg în Federația Rusă. Pe Tik Tok sunt mii de clipuri video cu imagini servite de serviciile de propagandă de la Kremlin, preluate de pe site-ul armatei sau al serviciilor speciale ruse, din care sunt tăiate câteva secunde ce scot în evidență potențiala forță militară rusă, după care, în contrast, urmează imagini cu momente amuzante din timpul exercițiilor militare NATO.

Dincolo de acestea, virale sunt și filmulețele care scot în evidență narativul preferat al Kremlinului: „Occidentul decadent”. Un filmuleț cu doi bărbați îmbrăcați în ceea ce pare a fi o uniformă militară, care dansează încălțați cu pantofi roșii cu tocuri uriașe, a adunat milioane de vizualizări în doar câteva ore.

Ceea ce pare a fi o glumă benignă la prima vedere, este parte dintr-o campanie extrem de bine orchestrată care induce tinerilor din România ideea că o eventuală împotrivire liderului de la Moscova este absolut inutilă, pentru că nu ar putea fi apărați de soldați lipsiți de bărbăție.

Sociologii spun că ținta acestor acțiuni de dezinformare sunt tinerii care achiesează la un discurs suveranist și cu tente naționaliste, victimele național-comunismului reinventat. Cei care au convingerea că ei sunt nevoiți să muncească pe salariul minim pe economie în România sau pe șantierele din UE pentru că statul nu s-a îngrijt. Sunt tinerii care și-ar fi dorit, fără să cunoască atrocitățile comise de regimul comunist în România, siguranța unui loc de muncă asigurat de stat și o locuință dată tot de stat. Cei care visează la o egalitate dusă la paroxism. Această categorie este extrem de vastă, de la tinerii veniți din mediul rural, până la cei care desenează pe pereții magazinelor din București „Moarte bogaților”, cu toții se simt abandonați și dezavantajați de varii mișcări oculte.

Iar dacă e să suprapunem datele prezentate la începutul textului, conform cărora 23% dintre români au încredere în Putin și cele scoase la iveală de ultimul sondaj INSCOP, se poate observa o similitudine între procentul încrederii în liderul de la Kremlin, cel al românilor care vor un Ro-Exit și procentul pe care-l are în sondaje partidul catalogat de instituțiile pentru combaterea discriminării ca fiind extremist.

Cele trei capitole sondate vizează discursul eurosceptic, extremist și profund populist. Sociologii de la INSCOP scot în evidență legătura dintre cele trei paliere și modul în care s-a ajuns la această situație. Tinerii sunt cei mai predispuși către revoltă, nedreptățirile la care au fost supuși, crizele multiple prin care a trecut și trece România îi face să fie atrași din ce în ce mai mult de un curent paternalist și care propune soluții radicale, în perfectă neconcordanță cu valorile și viziunile Uniunii Europene și ale Alianței Nord Atlantice, în care România are șansa de a fi parte.

Cum a reușit Tik Tok să redeseneze lumea virtuală?

Simplitatea aplicației pare să fie cheia succesului. Aceasta a fost creată în 2016 și din 2017 a fost făcută publică și pentru lumea din afara hotarelor chineze.

Vobim de o țară în care statul este în tot și în toate, iar o aplicație care are peste un miliard de utilizatori în întreaga lume prezintă un interes sporit pentru partidul care a dus ingerința în viața privată la paroxism. Tik Tok încearcă să pară o aplicație independentă și care respectă normele democrației așa cum le știm și le promovează lumea occidentală. De altfel, aplicația a fost acuzată de furtul datelor a milioane de utilizatori din întreaga lume  și problema a devenit atât de stringentă încât a ajuns subiect de discuție pe masa din Biroul Oval. Cel de-al 45-lea președinte SUA a cerut blocarea totală a acestei aplicații în spațiul media de peste ocean, măsură care a fost revizuită de actuala administrație de la Washington. Mijloacele de culegere a informațiilor folosite de aplicație nu au trecut neobservate nici la cel mai înalt nivel al Uniunii Europene.

Instituțiile blocului comunitar au dus o adevărată luptă cu aplicația chineză pentru a o forța să respecte politicile de confidențialitate existente în UE.

Printre altele, Organizația Europeană a Consumatorilor a avertizat că platforma chineză culege date sensibile, nu face nimic pentru a proteja tinerii și încurajează violența și dezinformarea.

Un alt caz recent relevă influența pe care o are această aplicație în rândul tinerilor. Auturitățile din Suedia au fost nevoită să declanșeze o adevărată campanie de informare pentru a ține sub control un fenomen pornit pe Tik Tok.

Tinerii din țara scandinavă au dezvoltat stări anxioase și depresive din cauza unei posibile invazii din partea Rusiei. Totul a pornit de la câteva clipuri video care s-au viralizat pe rețeaua socială și care vorbeau despre iminența unui război.

Sursa: digi24.ro

- Advertisement -


- Advertisement -

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- Advertisement -
0 commission RO V2
Latest News

UNTOLD își pregătește expansiunea internațională alături de MOZAIK INVESTMENTS

Principalul obiectiv al parteneriatului vizează extinderea pe piața globală a brandului UNTOLD, începând cu anul 2023 UNTOLD UNIVERSE, cel mai...
- Advertisement -

More Articles Like This