Friday, March 29, 2024

Cu un pas mai aproape de pilula anti-îmbătrânire. Cercetătorii au reușit să întinerească cu 30 de ani celulele pielii (BBC)

Must Read

Cercetătorii de la Cambridge au întinerit celulele pielii unei femei de 53 de ani, astfel încât ele să fie ca celulele unei persoane de 23 de ani, scrie BBC. Reușita oamenilor de știință reprezintă un pas important înspre posibilitatea de a regenera alte țesuturi ale corpului pentru a combate efectele îmbătrânirii.

Cercetătorii de la Cambridge cred că pot să aplice aceeași tehnică în cazul altor țesuturi ale corpului, obiectivul final fiind acela de a dezvolta tratamente pentru boli legate de procesul de îmbătrânire, precum diabetul, bolile de inimă și tulburările neurologice.

Șeful echipei de cercetători, profesorul Wolf Reik, de la Institutul Babraham din Cambridge, a spus pentru BBC că speră ca tehnica să poată fi folosită într-un final pentru a le permite oamenilor să fie mai sănătoși chiar și la bătrânețe.

„Visăm de mult la acest lucru”, a spus Reik. „Multe boli de rând se înrăutățesc odată cu vârsta și gândul că am putea să îi ajutăm pe oameni în acest fel este foarte entuziasmant”.

Profesorul Reik a atenționat însă că cercetarea, care a fost publicată în revista de știință eLife, este încă într-un stadiu incipient. Există mai multe probleme pe care oamenii de știință trebuie să le rezolve înainte ca munca lor să se mute din laborator în clinică.

Tehnologia se bazează pe experimentul Dolly, oaia clonată acum mai bine de 25 de ani

Reik a explicat că acum se poate demonstra că procesul de întinerire a celulelor este posibil, această reușită reprezentând un pas înainte foarte important.

Tehnica celulelor stem își are originile în anii ’90, când cercetătorii de la Institutul Roslin din afara orașului Edinburgh , capitala Scoției, au dezvoltat o metodă prin care o celulă matură a unei oi se poate transforma într-un embrion. Descoperirea a dus la crearea lui Dolly, oaia clonată.

Cercetarea nu avea ca obiectiv clonarea oilor sau a oamenilor, ci crearea așa-numitelor celule stem embrionare umane. Apoi, celulele ar urma să fie dezvoltate pentru a obține țesuturi specifice, precum mușchi, cartilagii și celule nervoase.

Cu un pas mai aproape de pilula anti-îmbătrânire. Cercetătorii au reușit să întinerească celulele pielii cu 30 de ani
Tehnologia se bazează pe tehnicile folosite pentru a o crea pe Dolly, oaia clonată acum mai bine de 25 de ani. Foto: Profimedia Images

Celulele pielii care au fost întinerite provin de la o femeie de 53 de ani, dar se comportă ca niște celule cu 30 de ani mai tinere. „Îmi amintesc ziua în care am obținut rezultatele și nu-mi venea să cred că unele din celule erau cu 30 de ani mai tinere decât ar fi trebuit să fie”, a povestit Dr. Dilgeet Gill. „A fost o zi extraordinară!”

Cu toate acestea, tehnica nu poate fi implementată încă în clinici din cauza riscului mai crescut de apariție a cancerului. Reik are încredere că acum, când se cunoaște că este posibil să întinerim celulele, echipa sa va găsi o metodă alternativă mai sigură.

Obiectivul final este extinderea vieții sănătoase, nu prelungirea vieții în general

„Obiectivul pe termen lung este să extindem durata de viață sănătoasă a oamenilor, nu de a prelungi viața în general, astfel încât oamenii să poată îmbătrâni într-un mod cât mai sănătos”, a explicat Reik.

Profesorul Reik spune că unele dintre primele aplicații ale tehnicii de întinerire a celulelor ar putea fi dezvoltarea de medicamente pentru întinerirea pielii persoanelor în vârstă în zona corpului care a suferit tăieri sau arsuri – o cale de a grăbi procesul de vindecare.

Următorul pas pentru cercetători este să testeze dacă tehnologia funcționează la alte țesuturi, cum ar fi mușchii, rinichi și celule de sânge.

„Dacă metode similare sau alte terapii vor putea întinerii celulele imunitare, care știm că devin mai puțin receptive odată cu înaintarea în vârstă, atunci pe viitor ar putea fi posibil să îmbunătățim reacția pacienților la vaccinare precum și abilitatea lor de a lupta împotriva infecțiilor”, a explicat profesorul Melanie Welham, directorul executiv al unui centru de cercetare în domeniul biotehnologiei și al biologiei.

Institutul Babraham, Cambridge. Cercetătorii cred că pot să aplice aceeași tehnică în cazul altor țesuturi ale corpului, obiectivul final fiind acela de a dezvolta tratamente pentru boli legate de procesul de îmbătrânire, precum diabetul, bolile de inimă și tulburările neurologice. Foto: Profimedia Images

Cât de aproape suntem de „elixirul tinereții” și „pilula anti-îmbătrânire”

Întrebarea cea mai importantă este dacă aceste eforturi vor duce la crearea unei metode de regenerare a întreg corpului, un elixir al tinereții sau o pilulă anti-îmbătrânire. Reik spune că această idee nu este o fantezie.

„Metoda a fost folosită pentru a modifica genetic șoareci și există semne de întinerire”, a spus Reik. „Un studiu a arătat că există semne de regenerare a pancreasului, ceea ce este interesant din perspectiva potențialului de a combate diabetul”.

Sunt și oameni de știință care sunt mai puțin optimiști. Profesorul Robin Lovell-Badge, de la Institutul Crick din Londra, crede că pentru ca procesul de regenerare a țesuturilor corpului să poată să fie aplicat în clinici, va fi nevoie de un proces îndelungat și greu.

„Pare foarte ambițios să crezi că vei putea găsi substanțele necesare cu ușurință și că acestea vor fi mai sigure”, a explicat Lovell-Badge. „Suntem atât de departe de situația în care să putem face asta pentru întreg corpul în condiții de siguranță, încât cred că este o simplă presupunere.”

Sursa: digi24.ro