Spre deosebire de programul de la 9 la 5 al unui angajat, viața de antreprenor sau de freelancer presupune un program destul de încărcat: întâlniri de business, managementul echipei, gestionarea furnizorilor, organizarea bugetului de venituri și cheltuieli, planificare financiară etc. Din acest motiv este important să îți optimizezi programul cât mai eficient. Iată 7 metode prin care poți să fii cât mai productiv ca antreprenor/freelancer.
Planifică!
O bună planificare te scapă de stres și te ajută să fii mai eficient. Ideal ar fi să îți organizezi task-urile atât de pe o zi pe alta, cât și să-ți faci un plan pe termen mediu (săptămânal sau chiar lunar).
Pentru o mai bună planificare îți poți organiza agenda cu ajutorul unui program de time management precum Trello sau Asana. Astfel, nu doar că vei putea să obții un randament mai bun, ci totodată vei avea o perspectivă clară asupra obiectivelor de business.
Prioritizează!
„Being busy is a form of laziness–lazy thinking and indiscriminate action. Being busy is most often used as a guise for avoiding the few critically important but uncomfortable actions.” – Tim Ferriss
Pentru a fi cât mai productiv trebuie să fii rațional cu timpul și să înveți să îți prioritizezi obiectivele și sarcinile zilnice. Prin supraîncărcarea programului nu reușești decât să îți reduci randamentul și astfel, să rezolvi cât mai puține probleme.
Structurează-ți ziua și programează-ți să rezolvi în fiecare zi doar una sau două chestiuni importante. Avand în vedere că în timpul zilei scad nivelul energie și concentrare, este recomandat să îți începi ziua cu problemele importante, și să aloci restul timpului pentru lucrurile mărunte sau mai puțin presante.
Fără multitasking!
Deși aparent multitasking-ul este privit ca o abilitate, în realitate duce la scăderea productivității și chiar la epuizare. Pentru a evita burnout-ul și pentru a rezolva cât mai multe probleme într-o zi trebuie să aloci timp separat și să te concentrezi pe fiecare task. Astfel vei obține rezultate mai bune și deci, o satisfacție mai mare.
Externalizează!
Timpul este cea mai importantă resursă a unei afaceri, așa că trebuie să îl gestionezi cât mai responsabil. Deleagă din taskurile consumatoare de timp și alocă timpul pentru ceea ce contează – creșterea afacerii.
Spre exemplu:
Ca freelancer îți poți ține contabilitatea singur, însă asta înseamnă timp alocat pentru înregistrarea documentelor justificative, precum și pentru generarea și depunerea declarațiilor fiscale. Poți opta pentru servicii de contabilitate online și astfel
- ai un contabil dedicat afacerii tale
- economisești timpul alocat evidenței contabile
- dar și timpul petrecut în trafic și la întâlnirea cu contabilul.
Ce mai poți externaliza?
- Servicii de marketing și promovare
- Servicii de resurse umane
- Servicii de distribuție (dacă ai un magazin online)
- Servicii legate mentenanță la sediul social/punct de lucru etc.
Digitalizează!
Bucură-te de progresele tehnologiei și alege să automatizezi cât mai multe task-uri. Cu ajutorul soluțiilor digitale scutesti timp și prin urmare, bani. O astfel de soluție digitală utilă deopotrivă antreprenorilor și freelancerilor este platforma StartCo. Iată cum poți deveni mai productiv prin digitalizare:
Timp pentru tine
Este important ca oricât de multe task-uri ai avea să nu te suprasoliciți pentru a evita astfel burnout-ul. Așadar nu uita de tine și pune deoparte timp pentru odihnă și recreere (hoby-uri, timp cu prietenii, etc.).
Eșecul nu este finalul!
În afaceri nimic nu este previzibil, așa că este posibil să eșuezi de multe ori. Tot ce trebuie să faci este să găsești energia pentru a te ridica și să o iei de la capăt. Cel mai eficient ar fi să îți faci un plan pentru când lucrurile vor merge prost, în felul acesta vei trece mai ușor peste eșec.
Acestea sunt doar câteva metode, însă nu sunt singurele. Tu cum reușești să devii un antreprenor/freelancer productiv? Ce metode ai încercat și care sunt cele mai eficiente în cazul tău?