Friday, April 19, 2024

Cum faci un buget pentru afacerea ta?

Must Read

Stabilitatea financiară a unei afaceri, precum și posibilitățile de creștere se obțin doar atunci când ai controlul asupra finanțelor. Află din acest articol cum faci un buget pentru afacerea ta și cu ce te ajută să ai o evidență a veniturilor și cheltuielilor.

Ce este bugetul?

Bugetul de venituri și cheltuieli este un instrument de management financiar foarte util oricărei afaceri, indiferent de mărime. Cu ajutorul bugetului poți avea o imagine de ansamblu asupra resurselor afacerii și a modului în care sunt utilizate, și astfel, poți să afli care este starea de sănătate a firmei tale.

Cu ce te ajută să ai un buget pentru business-ul tău?

Atunci când știi pe ce venituri te poți baza, știi ce cheltuieli îți poți permite. La fel este și în afaceri. Un buget bine stabilit te ajută să:

  1. monitorizezi cheltuielile cu succes și să te asiguri că ai suficienți bani să menții afacerea
  2. treci mai ușor peste eventualele problemele, cum ar fi
    1. o scădere sezonieră în vânzări
    2. costuri mai mari privind forța de muncă
    3. o chirie crescută
    4. necesitatea achiziționării unui echipament nou etc.
  3. îți optimizezi afacerea
  4. sau chiar să îți maximizezi profitul (când știi ce costuri trebuie să acoperi îți poți planifica mai bine pașii pe care să îi urmezi pentru a extinde afacerea).

Cum faci un buget pentru afacerea ta?

Pentru a realiza un buget pentru afacerea ta, trebuie să stabilești:

- Advertisement -
  • de ce bani dispui (care este disponibilul de acum)
  • ce venituri vei avea (cât urmează să încasezi)
  • cât te costă (ce cheltuieli trebuie să acoperi),

dar totodată să aloci și un fond de rezervă destinat unor situații precum:

  • cheltuieli neprevăzute (achiziționarea unui laptop, a unei mașini, creșterea bruscă a chiriei etc.)
  • potențiale întârzieri ale încasărilor sau pierderea unor clienți și astfel, a veniturilor.

Cum îți construiești bugetul? Hai să vedem etapele principale:

Analiza afacerii

Pentru a putea planifica bugetul cât mai realist, trebuie să îți cunoști afacerea în amănunt. Analizează cu atenție:

  • concurența
  • condițiile din piață
  • oportunitățile și eventualele probleme
  • obiectivele pe termen mediu și lung ale firmei
  • nivelul investițiilor dorite

Stabilește-ți principalele surse de venit prezente și viitoare

Următorul lucru pe care trebuie să-l faci este să-ți analizezi sursele de finanțare, dar mai ales câți bani produce firma într-o lună, și care sunt veniturile estimate pe care societatea le va obține în viitor.

Estimarea cheltuielilor

Scopul principal al bugetului este acela de a monitoriza cheltuielile și de a asigura astfel continuitatea activității. În acest sens trebuie să estimezi

  • cheltuielile fixe (costuri recurente lună de lună: chiria pentru sediul firmei, utilitățile, salariile angajaților, serviciile externalizate de contabilitate și legale, asigurările etc.)
  • cheltuielile variabile (taxele ANAF, călătoriile în interes de serviciu, comisioanele, bugetul de marketing și de publicitate, evenimentele interne, beneficiile și bonusurile pentru angajați etc.).

Revizuirea bugetului

Deoarece mediul de afaceri este imprevizibil, și bugetul tău poate să sufere ajustări în funcție de condițiile din piață și evoluția veniturilor și a cheltuielilor firmei. În acest sens este bine să acorzi atenție schimbărilor și să revizuiești bugetul ori de câte ori este necesar.

Este foarte important să-ți construiești un buget realist, însă nu uita că acesta oferă totuși o imagine aproximativă a resurselor de care dispui și a modului în care le folosești. Pentru a asigura o stabilitate financiară și pentru a lua decizii informate în afacerea ta, este bine să ai o evidență la zi a cash-flow-ului și să te asiguri că există întotdeauna un fond de urgență pentru momentele de criză.

- Advertisement -


- Advertisement -
Subscribe
Notify of
guest

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
- Advertisement -
Latest News

TOKERO a închis runda de finanțare Private Sale de 1.4 milioane dolari pentru tokenul utilitar LevelUP

TOKERO, un exchange de criptomonede, a anunțat închiderea cu succes a primei runde de finanțare în regim privat, în...
- Advertisement -

More Articles Like This

0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x