Statul roman spera ca pana la sfarsitul acestui an sa anunte numele castigatorului procesului de reprivatizare a uzinei de automobile Daewoo Automobile Romania SA Craiova (DWAR).
“Se are in vedere ca privatizarea Daewoo Automobile Romania SA Craiova, respectiv anuntarea castigatorului procesului, sa fie facuta pana la sfarsitul acestui an”, a anuntat ieri Oficiul Participatiilor Statului si Privatizarii in Industrie (OPSPI). Scoaterea efectiva la privatizare se va face in cursul lunii septembrie.
Rascumparare cu amanari
In prezent, actionarul majoritar al (DWAR) este Daewoo Motor Co. Ltd (DWMC) (51%), societate coreeana aflata in lichidare ca urmare a falimentului. Automobile Craiova SA, din portofoliul Ministerului Economiei si Comertului, o societate comerciala cu capital majoritar de stat (72,4%), detine un pachet de actiuni de 49% din capitalul social al DWAR.
“In anul 2004, DWMC a propus Guvernului Romaniei vanzarea pachetului de actiuni pe care il detinea la DWAR, conversia datoriilor pe care DWAR le avea la societati din grupul Daewoo si vanzarea pachetului rezultat din conversie. Guvernul Romaniei a imputernicit Ministerul Economiei si Comertului sa negocieze prin OPSPI preluarea actiunilor si a datoriilor conform ofertei DWMC.
Ca urmare a negocierilor purtate in 2004 si 2005, s-a convenit asupra rascumpararii de catre DWAR a actiunilor detinute de DWMC in conditiile renuntarii de catre aceasta din urma la datoriile istorice ale societatii de la Craiova catre societati din Grupul Daewoo”, a descris intregul proces OPSPI.
Dincolo de aceasta cronologie trebuie spus ca negocierea a fost un lung sir de amanari si dispute pe marginea datoriilor companiei, solicitarea repetata a oficialilor romani fiind ca dupa rascumpararea actiunilor sa nu apara debite ascunse, care sa pice in sarcina statului.
Intre timp, pericolul expirarii licentei de comercializare in toamna anului trecut a pus autoritatile de la Bucuresti pe jar. Prelungirea licentei cu cateva luni a redus ulterior serios tensiunile.
Verdictul final, la Seul
In cele din urma, coreenii au acceptat propunerile partii romane privind cedarea cotei de 51% din actiunile DWAR si stingerea creantelor Daewoo Motor Co. Ltd impotriva acestei societati comerciale. Proiectul de contract trebuie aprobat de catre Guvernul Romaniei si Curtea Districtuala din Incheon Seul. “Astfel, statul roman va prelua actiunile detinute de catre Daewoo Motor Co.
Ltd, asigurand continuarea activitatii de productie si mentinerea numarului actual de angajati ai societatii cu perspectiva aparitiei de noi locuri de munca prin proiecte care vor fi ulterior implementate si dezvoltate la fabrica de la Craiova”, a mai aratat OPSPI.
Potrivit oficialilor romani, General Motors, Ford si Renault si-au manifestat interesul si au purtat discutii privind reluarea privatizarii societatii Daewoo Automobile Romania Craiova, negocierile urmand sa inceapa dupa preluarea integrala de catre stat. La inceputul anului, General Motors a anuntat totusi ca nu mai este interesat de unitatea din Romania.
La sfarsitul saptamanii trecute, ministrul Seres a precizat ca a discutat cu reprezentantii Ford si GM. “Am decis sa prelungim memorandumurile semnate intre noi. Acestea permit celor doua companii sa aiba acces la date si informatii despre situatia Daewoo, in baza unor acorduri de confidentialitate”, a spus ministrul Economiei.
Activitatea DWAR continua in prezent, GM Daewoo Auto & Technology livrand piese pentru uzina de la Craiova pe baza de comenzi, dupa prelungirea licentei de comercializare. De asemenea, DWAR produce motoare si cutii de viteza pentru GM DAT.
Romania Libera, Daniel Popa, 01 aug 2006