O profesoară din Bacău a lansat o petiție în mediul online prin care solicită renunțarea la premierea publică a elevilor, la finalul anului școlar.
Printre argumentele pe care le aduce este și suferința celor cu rezultate mai puțin bune. Totodată, profesoara menționează și încălcarea datelor cu caracter personal:
“Numele meu este Ana-Nela Popoveniuc și sunt profesor doctor la Școala Gimnazială “Ion Creangă” din Bacău. Această petiție este creată în nume personal, ca urmare a efectelor pe care am observat că le are asupra elevilor premierea în cadru festiv a celor cu rezultate bune, făcându-le publice mediile, scoțându-i în evidență și separâdu-i în acest fel de colegii lor, dar și suferința celor cu rezultate mai puțin bune, care sunt puși în antiteză, în mod fățiș, cu cei premiați.
Susțin eliminarea premierii publice ca un drept la intimitate al copilului. Nicăieri în lume elevii nu sunt apreciați sau umiliți în mod public, prin astfel de ierarhizări finale, în învățământul obligatoriu.
Școala nu reprezintă un concurs, ci dreptul firesc al copilului la educație. Elevii să fie premiați pentru reușite la olimpiade și concursuri și nu la absolvirea unui an școlar, în fața tuturor. Ei nu trebuie să fie în competiție cu colegii lor, sistemul ierarhic deschis conducând către invidie și ură, încurajând animozități între copii de vârsta mică și adolescenți.
Consider transmiterea publică a mediilor și a rezultatelor obținute de elev, fără a fi nevoie de acordul părintelui sau tutorelui, o încălcare a datelor cu caracter personal, cu efecte traumatizante emoțional pentru copil”, scrie în petiția lansată de profesoară, semnată de aproape 400 de persoane până luni dimineață, 13 iunie.
Și psihologii critică diplomele oferite elevilor: “Vorbim de fake, superficialitate și chiar corupție”
Psihologul Mihai Copăceanu, doctor in medicină, a tras, la rândul lui, un semnal de alarmă la finalul unei săptămâni în care rețelele de socializare au fost pline de poze cu elevi le festivitățile de premiere, alături de diplome care validau rezultatele acestui an școlar.
“Mi-e plin Facebook-ul de diplome. La ăștia mici. Mici de tot (6, 7,8, 10 ani).
Diplome de la grădi.
Diplome în brațe și doamna învățătoare alături zâmbind larg. Domne, cât stres e că al meu nu a luat premiul întâi și cât stres pe doamna să dea la cât mai mulți premii și mențiuni (”dragă e băiatu domnului X, cu să nu-i dau premiu, fac cumva, modific, etc”).
Vă dați seama că și la acest nivel vorbim de fake, superficialitate și chiar corupție?
Mai mult: vedem că și la grădi avem absolvire șmecheră cu tocă, petrecere, șampanie (bine fără alcool). În unele cazuri și cu robă. La grădi, ne-am înțeles?!”
“Mama e fericită dacă eu am premiul I”
“Ce învață copilu’ mamii: că mama e fericită dacă eu am premiul I. Că eu trebuie să obțin premiul întâi ca să o fac pe mama fericită. De fapt afirmația e valabilă și la liceu și la facultate.
Adolescenții îmi spun clar: “vreau să întru la liceu/facultate în primul rând ca să nu-mi dezamăgesc părinții”….. atât de trist.
Ce citesc eu din pozele de final de an. Părinți care sunt fericiți (și se validează că părinți buni-vorba lui Winnicott) dacă odrasla a obținut numai f.b.-uri (1 singur b) și o diplomă (sau mai multe), dacă a obținut premiul întâi.”
Mesajul pe care părinții îl transmit, de fapt, copiilor
“Totuși, pe scurt: ce mesaj îi transmitem copilului când îi solicităm rezultate școlare, premii? Când mă supăr pe el că nu a obținut media dorită de mine că părinte?
Competiție, luptă, cifre: ” al meu e mai deștept că al tău”, să ai note maxime la toate materiile. Dacă la desen nu ai luat 10 (pentru că da, nu ai talent frățică, nu ești geniu universal), profu e de vină. Cum să-ți strice media (auzi ce expresie penibilă). Să ne motiveze diriga toate absențele. Cum 9 la purtare. Wai, al meu e cel mai bun. Să îi mărească media. Auzi, tu știi cine e tati? De fapt, dacă am luat premiul I sunt mai deștept ca tine, fraiere!” Și uite așa naștem conflicte între copiii mici care se propagă până la maturitate.”
Sursa: ziare.com