Sunday, June 26, 2022

Care este dieta anului 2022. Metoda recomandată de specialiști pentru a slăbi considerabil și a ține la distanță bolile cardiovasculare

Must Read

Tot mai multe persoane își doresc să arate bine și apelează la diete. Pe internet sunt o multitudine de diete și sfaturi pentru slăbit, însă specialiștii atrag atenția că există și riscuri.

În ajutorul acestor persoane, mai mulți nutriționiști au făcut un clasament al celor mai bune diete. Pe primul loc s-a clasat dietă mediteraneană.

“Cu toții ne dorim să slăbim rapid și dacă se poate mâncarea pe care o consumăm pe perioada regimului alimentar să fie gustoasă și sățioasă. Recent, în urmă unui top american care a avut la baza evaluarea a 40 de diete de către 27 de experți, pe primul loc s-a clasat dieta mediteraneană. Acesta a fost votată a cincea oară consecutiv drept cea mai eficientă dietă. Mai mult decât o dietă este un stil de viață sănătos ce poate fi urmat fără dificultăți prea mari și pe o perioada lungă de timp.“, a declarat medicul nutriționist Șerban Damian.

Dietă mediteraneană este un stil de viață specific țărilor din jurul Marii Mediterane, precum Grecia, Italia, Spania, Franța. Aceasta este recunoscută pentru alimente proaspete, integrale (ulei de măsline, nuci, semințe, legume, fructe și peste) și săracă în carne roșie și alimente procesate.

- Advertisement -

“Stilul de viață mediteranean pe care îl au popoarele din zona Marii Mediterane a demonstrat de-a lungul timpului că acestea sunt supuse unui risc mult mai scăzut la boli cardiovasculare, cancere sau obezitate. Modele alimentare din acest regiuni diferă, însă au un comun o serie de principii sintetizate în această dietă mediteraneană. Acesta pune accentul pe legume, fructe, cereale integrale, nuci, leguminoase, ulei de măsline, ierburi și condimente aromate. Peștele și fructele de mare se consumă de cel puțin 2 ori pe săptămâna, iar pui, ouă și iaurt în porții moderate, zilnic sau săptămânal. Dulciurile și carnea roșie sunt rezervate ocaziilor speciale, iar alimentele procesate trebuie consumate cât mai rar. Vinul roșu este permis la masă în cantități moderate, dar nu mai mult de un pahar pe zi. Nu putem spune că este o dietă de slăbire în adevăratul sens al cuvântului, deoarece nu presupune reguli stricte precum excluderea completă a unor alimente sau grupe de anumitor macronutrienți, ci se bazează pe consumul echilibrat de alimente locale, proaspete, variate, recomandă gătitul acasă și luarea mesei în familie alături de cei dragi”, a spus medicul nutriționist.

Beneficii pentru sănătate

Cei care aleg dieta mediteraneană nu doar că vor avea o serie de beneficii pentru sănătate, de la scăderea în greutate, sănătatea inimii și a creierului, prevenirea cancerului, dar și pot preveni și controlul diabetului zaharat. În timp, ajută și la evitarea bolilor cronice.

“Cercetările au arătat că dietă mediteraneană este asociată cu reducerea mortalității generale, a bolilor cardiovasculare, a cancerului, a bolii Parkinson și Alzheimer. Acest lucru se datorează gamei de alimente antiinflamatoare care se regăsesc în dietă mediteraneană, precum legume cu frunze verzi, peștele gras, fructele și nucile. Există dovezi științifice solide care sugerează că adoptarea și respectarea dietei mediteraneene îmbunătățește sănătatea inimii și a circulației. Această se bazează pe volumul mare de grăsimi mononesaturate care se găsesc în uleiul de măsline, peștele gras și nuci. Grăsimile mononesaturate ajută la reducerea nivelului de colesterol LDL din organism.

Nivelul ridicat de colesterol poate provoca blocarea arterelor care înseamnă boli cardiovasculare și hipertensiune arterială. O meta analiză publicată în 2019 sugerează că adoptarea unei alimentații mediteraneene este asociată cu prevenirea sau reducerea riscului de boli cardiovasculare, diabet de tip 2, obezitate și sindrom metabolic. Dietă mediteraneană poate proteja împotriva declinului cognitiv al cărui risc crește pe măsură ce oamenii înaintează în vârstă. Un studiu pe 500 de subiecți a descoperit că stilul alimentar mediteranean ajută la îmbunătățirea memoriei și reducerea mai multor factori de risc pentru boală Alzheimer, în timp ce alt studiu a ajuns la concluzia că scade și riscul de demență sau tulburări cognitive. Dietă mediteraneană poate ajută la stabilizarea glicemiei, prin consumul de alimente dense nutritiv (legume, fructe, nuci) și protejează astfel împotriva diabetului de tip 2. Așadar dietă mediteraneană este considerată a fi una dintre cele mai sănătoase moduri de a mânca”, explică medicul Șerban Damian.

Echilibru în farfurie

Dietă mediteraneană este recunoscută și pentru echilibrul pe care îl regăsesc în farfurii cei care o urmează.

“Dietă mediteraneană nu a fost creată pentru slăbire, ci a funcționat ca un stil de viață pentru mai multe culturi. Totuși adoptarea ei ca și dietă de slăbit are și o baza științifică. Mai multe studii au demonstrat că promovează un stil de viață sănătos care poate contribui la scăderea în greutate. Mesele ar trebui să fie bogate în legume, fructe, cereale, fasole, nuci, semințe, ierburi, condimente, iar sursă principala de grăsime ar trebui să fie uleiul de măsline „extra-virgin” și uleiurile de măsline „virgine”, în special. Atenție însă cu cantitatea de ulei dacă vreți să slăbiți, deoarece este destul de bogat în calorii. Pe cât posibil alegeți varianta integrală atunci când vorbim despre orez, pâine sau paste. Peștii grași precum heringul, sardinele, macroul, somonul și tonul trebuie consumați în mod regulat, de două ori pe săptămâna deoarece sunt o sursă excelență de acizi grași omega-3. Există anumite tipuri de alimente care sunt incluse în dietă mediteraneană, dar care ar trebui să fie limitate și să nu fie incluse la fiecare masă. Vorbim aici despre brânzeturi, iaurt, carne roșie și ouă.

Se recomandă consumul de lichide (6 până la 8 pahare pe zi), de preferat apă sau ceai. Puteți savura și o cafea, dar atenție la cantitatea de zahăr. Dietă mediteraneană va poate ajută să pierdeți în greutate, dar nu este o dietă minune care va poate ajută să slăbiți un număr mare de kilograme într-un timp foarte scurt. Este un model alimentar echilibrat și sănătos, ușor de urmat pe termen lung care ne poate ajută la menținere fără a renunța la micile plăceri culinare“, recomandă medicul nutriționist.

Specialiștii spun că trecerea la un stil de viață sănătos și echilibrat se face în timp.

Sursa: ziare.com

- Advertisement -


- Advertisement -

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

- Advertisement -
0 commission RO V2
Latest News

Serbia critică decizia UE privind Ucraina: ‘A sărit peste câteva decenii de presiune, șantaj și birocrație’

Ucraina, care nu îndeplinește standardele necesare, a primit statutul de candidat la UE doar datorită conflictului cu Rusia, a...
- Advertisement -

More Articles Like This